D/S Ariadne

Kallesignal
LDNJ - LHTP
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1930
Byggenummer
303
Leveringsmåned
Mars

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Flyangrep, 9.6.1940
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.029
Nettotonnasje:
1.138
Dødvekt:
2.000

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 366 IHK 2140
Fart:
13,5

Dimensjoner

Lengde:
271.3'
Bredde:
38.2'
Dypgående:
19.4'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    03/1930: Levert som ARIADNE til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen 
    Betalt: kr.1.466.121,-
    00/1931: Havari ved Oddene
    00/1936: Radiopeileapparat
    00/1939: Ekkolodd og Radiotelefon
    04/1940: Rekvirert av Norske myndigheter som troppetransportskip
    06/1940: Benyttet som hospitalskip, hvitmalt og merket etter Røde Kors regler
    06/1940: Flyangrep 9. juni av tyske fly i Nordsjøen og senket ca 80 n. m. vest  av Røst på reise Tromsø til U.K. 8 personer omkom.

    LASTEROM:
    72.700 cub.ft.hvor av 44.200 cub.ft.kjølerom + 2 tanker for transport av ål.

    Passasjerer:
    1. plass: 64 køyer
    2. plass: 40 køyer
    3. plass: 10 køyer

    "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 12-14:

    "Ordren om evakuering nådde Tromsø den 2. juni 1940. Fem døgn seinere ble kong Haakon, kronprins Olav og medlemmer av regjeringen og statsadministrasjonen fraktet i eksil av krysseren HMS Devonshire. Neste dag, lørdag 8. juni 1940, ble et hundretalls offiserer, statsansatte og frivillige plukket opp av to av de største og mest moderne hurtigrutene, Ariadne og Prins Olav.

    "Ariadne kom som beregnet, hvitmalt og med Røde Kors-merker og grønne lister,» skrev Signe Askim i sine upubliserte memoarer. «Hun var blitt utrustet som hospitalskip, men hadde aldri kommet i tjeneste. Det var et ualminnelig vakkert skip. Å reise til England med et så flott fartøy ville bli stas".

    Signe var gift med kommandør Per Askim som hadde vært sjef for marinestyrkene da panserskipene Eidsvold og Norge ble torpedert i Narvik natt til 9. april 1940. Første runde var tapt, men kampen skulle føres videre fra britisk jord. Kommandøren ville til England for å gjenreise Norges kampkraft til sjøs.

    2000-tonneren Ariadne var opprinnelig bygd for Bergenskes rute mellom Norge og Rotterdam. Da krigen brøt ut i september 1939, ble hun lagt i opplag og siden satt inn i hurtigruten mellom Bergen og Kirkenes. Signe Askim var en meget bestemt og klartenkt kvinne. Da hun fikk se det medisinske utstyret, legene og pleierne om bord, reagerte hun momentant: «Se å få alt personell og utstyr bragt i sikkerhet på land! Det vil ganske sikkert bli bruk for dere og medisinene i Norge. Jeg har opplevd krig og vet hva det vil si. Ingen kan med
    sikkerhet si om denne reisen vil gå godt!»

    Kommandøren fulgte hustruens råd. Da Ariadne forlot Tromsø utpå morgensiden med 54 passasjerer om bord, sto helsepersonellet med skipets medisinske utstyr igjen på kaien. Røde Kors-merkene var blitt overmalt. Askim ville ikke begynne en ny tilværelse under falske forutsetninger. «Tyskerne skulle ikke kunne påstå at vi brøt reglene for merking av hospitalskip.»[...]

    Da Signe og Per krøp til køys ved 23-tiden, begynte alarmklokkene å kime. Den vesle konvoien med hurtigrutens to gjenværende flaggskip var blitt oppdaget. Sju Heinkelbombere nærmet seg akterut.
    «l en hel time ble vi angrepet med sprengbomber, brannbomber og maskingeværild. Jeg vet ikke hvor mange bomber vi fikk, men jeg oppfattet tre veldige eksplosjoner. Maskingeværilden var verst. Det var som om skipet ble skåret gjennom på langs. Vi hørte ra-ta-ta-ta starte akterut, og så skar prosjektilene gjennom dekk og overbygning til baugen. Det var bare å søke ly som best en kunne. Vi befant oss på mellomdekket da en bombe gikk gjennom øverste dekk noen meter fra oss og eksploderte på dekket under oss. Skott og dekk ramlet sammen, og kruttgassen holdt på å kvele oss. Vi kunne nesten ikke se hverandre. Vi var så inn smurt av sement, støv og krutt av vi nesten var ugjenkjennelige. Per omfavnet meg og sa: Takk for det vi har hatt sammen, Signe

    Askim beordret full stopp i maskinen. Signe og han kjempet seg opp på brodekket og så at hele skipet sto i flammer. Det lyktes besetningen å få ut to livbåter som berget samtlige av de overlevende - iberegnet Signe og Per Askim. Men åtte var blitt drept, og mange var såret og sterkt medtatt etter svømmeturen i det iskalde vannet.

    Bombeflyene hadde konsentrert seg om Ariadne først. Folkene på Prins Olav hadde derfor hatt tid til å sette ut livbåtene i relativ ro. Da bombene begynte å falle, ble bare en person drept.

    «Prins Olav sikksakket og greide seg en tid. Så fikk den en kjempebombe, og det hele var forbi. Per sa at det så ut som om hele skipet eksploderte. Om bord i Ariadne slo flammene opp. Alt brente: master, stag og barduner. Tre og stål. Sånn så det i alle fall ut da hun veltet og forsvant i en gråhvit sky.»

    Livbåtene ble funnet en time seinere av den britiske jageren HMS Arrow. De om lag 80 skipbrudne ble berget og gitt god behandling om bord. Samtlige kom helskinnet i land i Skottland en uke seinere, fredag 15. juni 1940".

    Minnehallen i Stavern skriver:
    Etter ordre fra norske myndigheter gikk D/S Ariadne sammen med hurtigruteskipet Prins Olav fra Finnmark med kurs i første omgang for Torshavn på Færøyene, og deretter Storbritannia. Fartøyet var under krigshandlingene i Norge blitt ominnredet til hospitalskip og malt i overenstemmelse med internasjonale regler. Avgikk Tromsø 8. juni 1940 med 54 personer om bord. Ble sammen med Prins Olav angrepet av tyske fly 9. juni 1940. Fartøyet ble truffet og kom straks i brann. To av livbåtene ble sterkt skadet, to andre kom på vannet, mens 10 personer strevde for å overleve i sjøen. Disse ble utsatt for skånselsløs maskingeværild fra flyene, men alle klarte å komme om bord i livbåtene. Åtte personer omkom, hvorav fem av besetningen. De overlevende ble brakt til Scapa Flow av britisk destroyer Arrow.

    Disse omkom med D/S ARIADNE:
    Torleif Andreas Tølløfsen             - Sjømann
    Johan Martin Rasmussen
               - Matros
    Harald Petro Johannessen
              - Matros
    Aksel Edmand Holthe
                    - Kokk
    Ole Johannes Hagen
                      - Sjømann
    Marie Henrikke Eidisen
                  - Messepike
    Hans Meyer Hansen Bakkeli
          - Sjømann
    Leif Jørgen Andreassen
                 - Lemper 

    Passasjerer:
    Askim Per Norge, Reddet, Kaptein i marinen
    Askim Signe, Oslo Norge, Reddet
    Hagtvedt A.W., Dramrnen Norge, Reddet, Kaptein i marinen
    Waage Bernt, Oslo Norge, Reddet, Løytnant i marinen
    Rustad Kjell, Norge Reddet, Supt (=superintendent
    Rustad Marion, Norge, Reddet
    Valvik Norvald, Norge, Reddet
    Valvik Haldis Norge Reddet Passasjer
    Valvik Bertie John, Stokmarknes Norge, Reddet, Skipsfører
    Devriendt Alphonse, Brussel/Belgia, Reddet
    Thuring Hans, Malmø/Sverige, Reddet
    Nilsen Per, Norge, Reddet
    Jørgensen Reidun, Norge, Reddet
    Landfall Aase, Tromsø, Norge, Reddet
    Sandvik Elfrida, Meløy, Norge, Reddet
    Paul?, Norge, Reddet

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/ariadne.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 67.505
    Lengdegrad: 8.543333