M/T Kristian Birkeland

Kallesignal
JXVQ
Klasse
DNV1A1 E0 F ICE-C Tanker for Liquified Gas
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1968
Byggenummer
247
Leveringsmåned
August

Tonnasje

Bruttotonnasje:
16.532
Nettotonnasje:
8.245
Dødvekt:
16.526

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Fiat
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 13800 v/122 rpm
Bygget av:
A.B.Gøtaverken,Gøteborg. Sverige
Fart:
17

Dimensjoner

Lengde:
159.00m
Bredde:
24.44m
Dypgang:
9.028m
  • Historikk.

    1968 - Levert fra  Chantiers Navals de la Ciotat, La Ciotat, Frankrike for Hydro Tankships A/S, Gasocean Norsk A/S & Fearnley & Eger v/Fearnley & Eger, Oslo - Kristian Birkeland
    1973 - Hydro solgte sine aksjer i selskapet
    1975 - Overtatt av Partrederiet Fernwind v/Fearnley & Eger, Oslo - nytt navn - Fernwind
    22.1.1979 Solgt til Gas Shipping Ltd. v/P & O Bulk Shipping Div., London, UK, Monrovia, Liberia - nytt navn - Mundogas Europe
    1981 - Solgt til Mundogas Bermuda S. A. v/Øivind Lorentzen, Oslo, Monrovia, Liberia.
    1982 - Solgt til Mundogas Europe Ltd. v/Øivind Lorentzen, Oslo, Monrovia, Liberia.
    1984 - Oslo Ship Management A/S, Oslo overtok som managers.
    1985 - Øivind Lorentzen Shipping A/S, Oslo overtok som managers.
    1984 - Norwegian Ship Management A/S, Oslo overtok som managers.
    1991 - Enron Arbross Ship Management Co. Ltd., Hong Kong overtok som managers - nytt navn - Murray River
    1993 -Overtatt av Aris shipping Pte., Ltd. v/Arbross Ship Management Co. Ltd., Hong Kong, Monrovia, Liberia - nytt navn - Mundogas Europe
    4.10.1999 - Fikk store skader under en eksplosjon og brann i en lastetank mens hun ble klargjort for utdokking ved Subic Shipyard, Subic Bay, Filippinene. 5 ble drept og 8 skadet. Kondemnert som et konstruktivt totalt tap
    9.4.2000 - Ankom til Xinhua, China for hugging.

    Maskineri
    Dieselmotor 2takt enkeltvirkende-6 cylindere diam. 900x1600mm. Fiat - Bygget ved S.A. Fiat S.G.M. Torino, Italia