D/S Kronprins Olav

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.137
Nettotonnasje:
668
Dødvekt:
1.790

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 129 IHK 650
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
228.1'
Bredde:
38.1'
Dypgående:
15.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.


    05/1908: Levert som KRONPRINS OLAV til A/S Ivar An Christensen m.fl., Haugesund 
    00/1921: Overført til A/S Ivaran Rederi (Ivar An. Christensen) Kristiania 
    00/1924: Solgt til Pehrson & Wessels D/S A/S ( Pehrson & Wessel ) Drammen 
    10/1930: Overført til Skibs A/S Drafn ( Pehrson & Wessel ) Drammen 
    00/1938: Solgt til G.S. Pedersen, Haugesund 
    06/1939: Solgt til N. Larsen & Sønner A/S, Stathelle, Brevik 
    00/1939: Solgt til Hans Hannevig, Borre, Oslo
    11/1939: Solgt til Skibs A/S Thor Thoresens Linje ( T. Thoresen ) Oslo, nytt navn  RAMFOSS
    05/1945: Bombet av allierte fly utenfor Korsør 3/5-45. Kom under slep 11/7 til Oslo av "BAMSE"
                    med kornlast fra Danmark. 1 personer omkom. Kondemnert. Vraket solgt til Chr. J. Reim
                    og tatt under reparasjon v/Porsgrund Mek.Verk.
    12/1946: Levert til A/S Dione ( Chr.J. Reim )Porsgrunn, nytt navn  DISA
    12/1946: Ommålt: Dødvekt:1.880 t. Brutto:2.880 t. DIM:239.0'-36.1'-15.7'
    00/1950: Overført til A/S Frisco ( Chr. J. Reim )Porsgrunn 
    08/1957: Solgt til van Heyghen Freres, Belgia for opphugging Ankom Ghent den 18/8-1957.


    Maskineri:
    Dampmaskin, 3 cylindere diam. 16.5"-27.0"-44.0",
    bygd ved Akers Mek. Verksted, Kristiania. Kjeler samme.