D/S Flytende hvalkokeri Lancing

Andre navn
ex Flackwell,ex Calanda,ex Omsk,ex Rio Tiete,ex Knight Errant
Kallesignal
LCSG LFCS
Klasse
Lloyds1001 Carring whale oil or fuel in bulk FP above 150 grader F
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1898
Byggenummer
240
Leveringsmåned
Mars

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 7.4.1942
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
7.866
Nettotonnasje:
4.561
Dødvekt:
11.900

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 549
Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
470.0'
Bredde:
57.2'
Dypgående:
31.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    03/1898: Levert som KNIGHT ERRANT til Knight S.S. Co.Ltd(Greenshields, Cowie & Co) Liverpool,UK 
    00/1913: Solgt til European & Brazilian Sh. Co. Ltd v/ Petersen & Co. Ltd, London, nytt navn  RIO TIETE
    00/1915: Solgt til Russian Volunteer Fleet Association, Petrograd, Russland, nytt navn  OMSK
    00/1918: Overført til The Shipping Controller v/ Royal Mail Stm. Packet, London, UK                
    00/1920: Solgt til London & Foreigh Trad. Corp. Ltd v/ W. J. M. Bell, London, UK                 
    00/1921: Solgt til London Steamship & Trad. Corp v/ W. J. M. Bell, London, UK, nytt navn  CALANDA
    00/1923: Solgt til D. L. Flack & Son Ltd., London, UK, nytt navn  FLACKWELL
    00/1924: Solgt til Hvalfangerselskapet Globus A/S v/ Melsom & Melsom, Larvik, nytt navn  LANCING
    17.02.1925: Ankom Framnæs mek. Verksted for ombygging til hvalkokeri. Levert fra verksted 4. juli.
    00/1940: Etter krigsutbruddet i Norge, april 1940, ble LANCING dirigert til Curacao og New Orleans for lossing. Ble så benyttet som tankskip inntil det høsten 1940. Ble utrustet som transportskip for de norske ekspedisjonene i Antarktis. LANCING var heldig og unngikk å bli tatt som prise av "Raideren" PENGUIN slik som OLE WEGGER, PELAGOS og SOLGLIMT. Etter dette ble skipet brukt i tankfart.
    04/1942: Torpedert og senket den 7/4-1942 av tysk ubåt U-552 (Fregattenkapitän Erich Topputenfor Cape Hatteras, i pos. N 35.08', W 75.22' på reise fra Curacao til Halifax. Torpedoen traff midtskips og en av fyrbøterne omkom. Resten av besetningen gikk i båtene og ble tatt opp ca. 5 timer senere av en kanadisk patrulje båt og den amerikanske tankeren PAN RHODE ISLAND og landsatt i Norfolk.

    Maskineri:
    Dampmaskin - 3 sylindere diam. 27.0"-46.0"-76.0". Maskineri bygd ved Dunsmuir & Jackson, Glasgow. UK.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    LANCING var på reise fra Curacao til New York med 9.000 tonn brenselolje da den ble torpedert 7. april 1942 av tysk U552 en n. mil av lysbøyen ved Cape Hatteras. LANCING ble truffet midtskips i maskinrommet. En mann ble drept der. Resten av mannskapet, 49 mann, fordelte seg i fire livbåter og holdt seg nær LANCING, som sakte sank dypere og dypere. Halvannen time etter torpederingen forsvant skipet, og de overlevende brakt inn til Norfolk.

    De norske som omkom:
    Hans Henrik Hansen         - Fyrbøter
    Emil Marthinius Hansen     - Fyrbøter

    Se også:
    Lancing (Norwegian Whale factory ship) - Ships hit by German U-boats during WWII - uboat.net
    http://www.warsailors.com/singleships/lancing.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 35.133333
    Lengdegrad: -75.366667