D/S Lappen

Andre navn
ex Lillian, ex Wendla, ex Ran
Kallesignal
LEJG
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1893
Byggenummer
101
Leveringsmåned
Juni

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Brann/Eksplosjon, 25.12.1939
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
563
Nettotonnasje:
303
Dødvekt:
800

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 68 - IHK 360
Fart:
8,25

Dimensjoner

Lengde:
169.8'
Bredde:
26.9'
Dypgående:
12.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    06/1893: Levert som RAN til A/S D/S Ran (D.S.Meier) Kristiania
    00/1914: Solgt til D/S A/S Wendla ( Chr. Mathiesen ) Haugesund, nytt navn  WENDLA
    00/1927: Overført til D/S A/S Wendla ( Chr. Mathiesen & Sønner ) Haugesund 
    00/1928: Overført til D/S A/S Wendla ( Chr. Mathiesen ) Haugesund 
    00/1932: Solgt til J. Mørk Nikolaisens Rederi A/S, Bergen, nytt navn  LILLIAN
    00/1933: Overført til Skibs A/S Mørk Nikolaisens Rederi, Bergen
    00/1934: Solgt til I.Stoermann Næss A/S, Bergen, nytt navn  LAPPEN
    00/1935: Overført til Næss & Co.A/S, Bergen 
    12/1939: Sank etter uventet explosion den 25/12 utenfor Slotterøy Fyr på reise Oslo til London med props.

    Maskineri:
    Dampmaskin. 3cylindere, diam.: 13,0”–21,0”–34,0”,
    Maskineri bygd ved Westgarth English & Co., Middlesbrough, England. Kjeler samme.

    Kilder

    Johannessen, Marianne Herfindal., "Det mystiske juledagsforliset", Bergens tidende, 23.12.2023, s. 54-55