D/S Leka

Andre navn
ex Hitherwood
Kallesignal
LEIW - LGQC - WPRD
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1922
Byggenummer
1562
Leveringsmåned
November

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.597
Nettotonnasje:
947
Dødvekt:
2.570

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 201
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
255.9'
Bredde:
40.2'
Dypgående:
15.9'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde.

    11/1892: Levert som HITHERWOOD til C. A. Stewart & Co., London, UK 
    00/1926: Solgt til D/S A/S Laly ( C. T. Gogstad & Co ) Oslo, nytt navn  LEKA
    00/1949: Solgt til NV. Reederij Wilpo, Zaandam, Holland, nytt navn  WILPO
    00/1952: Solgt til William Pont ( Scheepvaartkantoor J. Tavenier ) Zaandam, Holland                                
    00/1954: Solgt til Ardente S. P. A., Genova, Italia, nytt navn  EMILIA ZOBOLI
    03/1959: Solgt til Jugoslavia for opphugging. Ankom Brodospas, Split i mars måned.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 sylindere diam. 19.2"-32,0"-52,0". Maskineri bygget ved J. S. White & Co. East Cowes, Isle of Wight, England. Kjeler samme.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/leka.html