D/S Loke

Andre navn
ex Claymont, ex Porthcawl
Kallesignal
LDGS - LHDR - WQBV
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1915
Byggenummer
168
Leveringsmåned
juli

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.421
Nettotonnasje:
1.432
Dødvekt:
4.200

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 250
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
295.4'
Bredde:
45.2'
Dypgang:
20.0'
  • HISTORIKK:
    v/ H. Larsson-Fedde.

    7/1915: Porthcrawl S. S. Co. Ltd (Thomas, Stephens & Wilson) Cardiff, UK. - PORTHCRAWL
    1918: Scarisbrick S. S. Co. Ltd (Elvridge & Morgan) Cardiff, UK. - CLAYMONT
    1920: Claymore Shipping Co. Ltd., Cardiff, UK. - CLAYMONT                                             
    1928: D/S A/S Laly (C. T. Gogstad & Co) Oslo - LOKE
    1940 - 1945: I Nortraships tjeneste.
    1950: Liberian Steamship Co (H. Krapp) Monrovia, Liberia - MILLY
    1956: H. Ph. M. Krapp, Monrovia, Liberia - MILLY
    1961: Cie. Nav. General S. A. (Nello Patella) Monrovia, Liberia - GENEROUS
    1962: Omdøpt - HEDIA
    3/1962: Forlot Casablanca 10/3 med fosfat for Venezia og forsvant med hele besetningen. 
    Siste rapport 14/3 nær Galita Island.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/loke.html



    D/S LOKE fra 13.10.1942 til 11.4.1943.

    LOKE var et av de skip som viser at ingen som helst personlig fare avholdt besetningen fra å hjelpe andre mennesker. Skipet gikk i ammunisjons farten på Middelhavet og var på vei til Ancona i en konvoi på 4 skip. Et av de britiske, lastet med flybensin i fat, ble torpedert og kom i brann. Brennende bensin fløt utover, samtidig som fat etter fat eksploderte av varmen. De øvrige skip fikk ordre om å følge eskorten inn under land, men da hadde LOKE stoppet og låret en livbåt. På grunn av flammene og de stadige eksplosjonene var redningsarbeidet både vanskelig og farlig, men mennene i livbåten fikk tatt opp fire overlevende.

    De norske som omkom med LOKE under krigen:

    Bernhard Tungesvik      - 2. Maskinist
    Karl Stokke                  - Matros
    Sverre Johan Johansen - Fyrbøter