v/H. Larsson-Fedde
03/1921: Levert som GEORGIOS til Georgios Mandacas, Pireus, Hellas
00/1922: Overført til V. G. Mandacas & Co., Pireus, nytt navn GEORGIOS MANDACAS
10/1938: Solgt til Skibs A/S Sunde (Victor Samuelsen) Farsund, nytt navn LØVSTAD
03/1944: 16 mars 1944 reddet 814 sjømenn fra torpedering av det indiske skipet "El Madina"
02/1946: Overført til Skibs A/S Sunde (Samuelsens Rederi) Farsund
07/1950: Solgt til A/S D/S Ranheim ( Bjarne Raak ) Trondheim, nytt navn RANHEIM
12/1950: Solgt til A/S D/S Ranheim ( S. L. Paulsen ) Bergen
04/1952: Solgt til Pan Norse S. S. Co. SA., Hong Kong
00/1957: Omdøpt MARITO
00/1959: Solgt for opphugging i Hong Kong 4. kvartal 1959.
EN AV DE STØRSTE REDNINGSAKSJONER SOM NORSKE SKIP UTFØRTE UNDER KRIGEN:
I mars 1944 gikk LØVSTAD i en konvoi på reise fra Calcutta til Chittagong. Den 16 mars ble
commodoreskipet, det indiske dampskipet AL MADINA torpedert av en japansk ubåt i pos. N 20.54' E 89.36'
og gikk ned. Kaptein Young Samuelsen på LØVSTAD konstaterte at redningsaksjon var høyst påkrevet,
for AL MADINA hadde mer enn 1000 mennesker ombord. Maskinen ble stoppet og redningsbåtene ble satt
ut med fare for eget skip og besetning. I fire timer arbeidet båtene med å redde indiske og afrikanske soldater
fra vrakgodset og da det ble avsluttet, hadde de reddet 814 personer. Av disse ble 25 personer overført til
eskorteskipet. Så i Chittagong landsatte LØVSTAD 789 personer. Dette var en av krigens store redningsaksjoner.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/lovstad.html
Noen av mannskapet ombord ved redning av sjømenn fra "El Madina":
David Davidsen 2. maskinist
Haakon Hansen 1. styrmann
Karsten Hansen 1. maskinist
Hans Elias Olsen 2. styrmann
Young Samuelsen Fører
Syvert Vindheim 3. styrmann