D/S Marika Protopapa

Andre navn
ex Darius,ex Nolisement
Kallesignal
SVLB
Klasse
LR100A1
Rederi
Nasjonalitet
Hellas flaggHellas
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1915
Byggenummer
841
Leveringsmåned
Januar

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.447
Nettotonnasje:
2.618
Dødvekt:
8.170

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 392

Dimensjoner

Lengde:
380.0`
Bredde:
52.0'
Dypgang:
26.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    01/1915: Levert som NOLISEMENT til Breyton S. S. Co. Ltd (R. E. Morel & Co.) London, UK
    00/1920: Overført til Morel Shipping Trust Ltd (R. E. Morel & Co) London, UK
    00/1922: Overført til Lonqueil S. S. Co. Ltd (Morel Ltd) London, UK
    03/1927: Solgt til Tampus Shipping Co. Ltd (W. H. Seager & Co. Ltd) Cardiff, nytt navn - DARIUS
    00/1933: Solgt til P. A. Protopapa, Hydra, Hellas, nytt navn - MARIKA PROTOPAPA
    00/1935: Overført til Panos Protopapa, Hydra, Hellas
    00/1939: Overført til Panos Protopapa (J. Livanos & Sons Ltd) Hydra, Hellas
    00/1948: Solgt til Saint Joseph Tramp Shipping Co. SA (Santelmo Srl) Panama, nytt navn - POLAC
    00/1954: Solgt til Cia de Nav. Cocle SA, Panama, nytt navn - BALBOA
    05/1959: Solgt til Italia for opphugging.
    Ankom Savona, Italia den 17/5-1959



    Kl. 1141 den 13.mai ble britisk D/S SOMERSBY  med  (Skipsfører John William Thompson),  convoy SC-30, truffet av en torpedo midtskips fra tysk ubåt  U-111 (Kapitänleutnant Wilhelm Kleinschmiht) sydvest av  Reykjavik. Alle reddet av greske D/S MARIKA PROTOPAPA. Besetningen ble landsatt i Loch Ewe. 

    Maskineri:
    Dampmaskin  3 sylindere diam. 25" - 41" & 68"-48. bygd ved Central Mar engines, West Harlepool, UK.

    Se også:
    Uboat.net

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 60.65
    Lengdegrad: -26.216667

    Kilder

    http://www.plimsollshipdata.org/ship.php?ship_id=30347&name=Marika%20Protopapa