v/H. Larsson-Fedde.
10/1919: Levert som WABAN til US. Shipping Board, Portland, USA.
00/1933: Solgt til Lykes Bros.- Ripley S. S. Co. Inc., Galveston, USA.
00/1938: Overført til Lykes Bros. S. S. Co. Inc., Galveston, USA.
00/1940: Overført til Ministry of War Shipping (Runciman Ltd) London, UK - nytt navn - EMPIRE SAMBAR
00/1941: Omdøpt - EMPIRE BEAVER
04/1942: Overført til Norwegian Government (NORTRASHIP) Oslo, nytt navn - NORHAUK
12/1943: Minesprengt og synker 21/12 i pos. N 51.50', E 01.33' på reise fra St. John,
New Brunswick, Canada til London med stykkgods. 11 personer omkom.
Minnehallen i Stavern skriver:
NORHAUK var på reise med 6.800 tonn stykkgods fra St. John N. B. bestemt for London. Hun hadde allerede fått los om bord da hun ble senket 21. desember 1943, trolig av en akustisk mine i munningen av Themsen. Eksplosjonen var voldsom. NORHAUK ble delt i to og sank i løpet av sekunder. To mann ble drept i maskinen, losen omkom på øvre bru, og åtte mann var enten drept eller så skadet at de ikke kunne hoppe til sjøs. Flere fartøyer i nærheten kom til og fisket opp 15 mann fra sjøen. Tre mann ble reddet fra akterstavnen og 12 mann fra forstavnen. 11 mann omkom.
De norske som omkom med NORHAUK:
Bernt Johansen - Fyrbøter
Olaus Kristian Sætherbø - Maskinist
Arvid Johan Stenhovden - Maskinist
Eivind Normann Steen - Fyrbøter
Andreas L. Johannessen - Donkeymann
Olav Kristoffer Indrevær - Kokk
Oskar Olai Davidsen - Maskinsjef
Rolf H. Christiansen - Styrmann
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/norhauk.html
Breddegrad: 51.8333
Lengdegrad: 1.55