v/H. Larsson-Fedde.
12/1941: Levert som EMPIRE ONYX til Ministry of War Transport, UK
03/1942: Overført til Den Norske Stat (NORTRASHIP) Oslo, nytt navn NORTIND
06/1942: Skadet 20/6 ved torpedering av tysk ubåt U-67 (Korvettenkapitän Günter Müller
Söckheim) utenfor New Orleans. En mann borte. Skipet ble reparert i Mobile, USA.
Tilbake i tjeneste i september 1942.
01/1943: Avgikk New York 14/1-1943 bestemt for Mersey, Liverpool. Vinterværet i Nord-Atlanteren
var det verste i manns minne. I en periode på 120 dager blåste det storm og kuling med
tilsvarende grov sjø i 116 dager. NORTIND forsøkte å komme det norske tankskipet
KOLLBJØRG til hjelp etter at dette hadde brukket i to,men til ingen nytte i det harde været.
Under arbeidet med dette, falt NORTIND ut av konvoien og ble torpedert av tysk U-358 (Kapitänleutnant Rolf Manke) 26/1-1943 i pos. N 58.30, W 34.00. Hun hadde en last
med bensin, det var storm og alle om bord omkom. Besetningen besto av 34 nordmenn,
7 briter og 2 hollandske passasjerer.
De norske som omkom med M/T NORTIND:
Erling Andreassen - Matros
Ole Kristoffer Wulfsberg - Motormann
Johan Svendsen - Reparatør
Kaspar Peder Sulebakk - Lettmatros
Hilmar Strand - Matros/skytter
Nils Gerhard Stavland - Tømmermann
Aage Sollie - Matros/skytter
Bjørn Edgar Skjold - Byssegutt
Per Anthony Schaanning - Telegrafist
Godtfred Seim - Fyrbøter
Sigvald S. Brekke - Motormann
Thorleif Paulsen - Motormann
Bjarne Fr. Olsen - Maskinassistent
Leif Oftedahl - Maskinsjef
Kåre Sommerfelt Nilsen - Stuert
Alf Thorleif Nilsen - Messegutt
Erling Dahl Moen - 2. Styrmann
Mathias Andreas Midtbø - Matros/skytter
Sigurd Magnus Mathiesen - Stuert
Svein Løwe - Motormann
Kolbjørn Adolf Kolstad - Fyrbøter
Erling Alf Johansen - Fyrbøter
Fritjof Bjarne Johannessen - Matros
Ingvald Johan Johannessen - Maskinist
Jakob Osvald Jensen - Skipsfører
Gitle Haavik - Maskinist
Hans Hvidsten - Matros
Arne Ingvald Førland - Matros
Arne Henrik Christensen - Fyrbøter
Alfred Harald Bernhoft - Matros
Hans Bernhard Bauge - Pumpemann
Svein Bakke - 1. Styrmann
Broder Arvid Aukan - Båtsmann
Harald Andreassen - Maskinist
Peder Jorang Aga - 3. Styrmann
Breddegrad: 58.5
Lengdegrad: -34