M/S Peter Wessel

Kallesignal
LJML
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1937
Byggenummer
56
Leveringsmåned
Juli

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Kapret, ?.4.1940
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.419
Nettotonnasje:
589

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2560 NHK 320

Dimensjoner

Lengde:
223.2'
Bredde:
42.9'
Dypgående:
15.8'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    7/1937:  Norsk-Dansk Turist A/S (A/S Larvik-Fredrikshavnferjen), Larvik - PETER WESSEL
    Ruten ble offisielt åpnet på jomfuturen over Skagerak 5/7-37 /1940: Skipshypotekbanken forlangte tvangsauksjon som ble fastsatt  til 14. april. Tysk invasjon avbrøt prosedyren da M/S PETTER WESSEL ble rekvirert av Kriegsmarinedienstelle i Oslo på vegne av den tyske kriegsmarine. Fergen gikk i dokk ved Framnæs mek. Verk. Sandefjord for bytte av propeller. Det ble anmodet om norsk mannskap, men det viste seg umulig. Mens skipet ble benyttet til losjiskip for tyske tropper, ble hun omregistrert til Stettin - HANSESTADT DANZIG og ble benyttet som troppetransport skip.
    /1945: Norsk Danks Turist A/S (A/S Larvik Fredrikshavnferjen) Larvik - PETER WESSEL
    (Da freden kom lå hun i Søderborg, Danmark, flytende men i dårlig forfatning. Maskineriet var intakt, med innredning ramponert og baugporten sveiset igjen. M/S PETTER WESSEL ble tatt hjem til Norge for reparasjon).
    6/1946: 6/6 ble Larvik / Fredrishavnruten gjenåpnet med stor festivitas.
    8/1947: Om morgenen 9. august sprang en mine rett aktenfor skipet. Eksplosjonen var så kraftig at maskinene stoppet og livbåt alarm ble påsatt. Det viste ingen lekkasjer i skroget, men M/S PETTER WESSEL gikk til København for reparasjon og renovering.
    /1948: Da sommersesongen åpnet, gikk hun ut på sin tredje "jomfrutur".
    /1955: A/S Larvik Fredrikshamnferjen, Larvik - PETER WESSEL
    /1957: Forl 46.8'- BRT: 1.956 t. Net: 951 t. ved Aalborg Værft.
    /1965: Rammet av brann. Hele broen brant ut, mens den lå ved kai i Larvik.
    /1968: Omdøpt - PETER WESSEL II
    /1968: Ignazio Messina & Co., Genova, Italia - JOLLYEMME
    /1973: Omdøpt - LIDO
    /1974: Omdøpt - JOLLYEMME
    /1981: Solgt Italienske opphuggere for opphugging i La Spezia.

    Maskineri:
    2 stk Atlas Dieselmotorer 2-takt-enkeltvirkende -  7 sylindret diam. 340 x 570 mm,  A/B Atlas Diesel, Stockholm

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsp.html