M/S Reinholt

Kallesignal
LKFK
Klasse
DNV 1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1939
Byggenummer
210
Leveringsmåned
Juni

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.922
Nettotonnasje:
2.886
Dødvekt:
9.180

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4000 NHK 988
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
15

Dimensjoner

Lengde:
426.5'
Bredde:
55.7'
Dypgående:
26.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    06/1939: Levert som REINHOLT til A/S Ivarans Rederi (S. Holter Sørensen) Oslo 
    04/1942: Beskutt 23. april 1942 av tysk ubåt. (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland).
    00/1950: Overført til A/S Ivarans Rederi, Oslo 
    12/1964: Solgt til Bulet State Economic Enterprises, Sofia, Bulgaria
    01/1965: Omdøpt TOPAZ
    07/1968: Solgt til Evinos Cia. Nav., Pireus, Hellas, nytt navn  ELENI
    00/1969: Solgt til Kition Cia. Nav. S. A., Famagusta, Cypros 
    00/1973: Solgt til Pakistan for opphugging.


    Maskineri:
    Dieselmotor 2takt, dobbeltvirkende, 6 cylindere diam. 600x1100mm.
    bygd  ved Kockums Mekaniska Verkstads AB. Malmø, Sverige.

    Historikk fra Nortraships flåte. 2. Hegland, 1976. S. 92-94:

    På reise fra Santos til New York var REINHOLT den 23. april kl. 02.00 nådd opp til 70 n. mil SO av Ambrose fyrskip. 3. Styrmann Knudsen observerte et lyssignal på babord baug og purret kaptein Hans Nielsen. Sik-sak-kurser ble beordret, og kapteinen gikk ned igjen. Kl. 05.20 i grålysningen oppdaget vakthavende styrmann et objekt på babord låring og konstaterte at en ubåt var i ferd med å komme opp.

    Straks etter falt det første skudd fra ubåten noen skipslengder foran Reinholt. Der ble øyeblikkelig slått alarm, maskinen fikk ordre om maksimum fart, kursen ble forandret bort fra ubåten og kanonen akter fikk ordre om å åpne ild. Reinholts radiostasjon ble ødelagt av ubåtens femte eller sjette skudd og den danske telegrafisten såret slik at nødmelding ikke kunne sendes.

    Ubåtens granater falt nå i rask takt over REINHOLT. Båtsmann John Sætre ble drept på stedet av en granat som traff foten av staget mellom lukene på akterdekk, og splintene fra detonasjonen rev opp benene på tømmermann Karl Lundstrøm. Tretommeren på poopen svarte med et skudd hvert 30. sekund, men under den brant det etter treffere i amunisjonsmagasinet, akterpiggen, styremaskinen og lugarene. Det var uråd å få fatt i mer ammunisjon fra magasinet.

    Etter 14 skudd ble kanonen taus, men de siste salvene hadde ligget så godt an at ubåten, som senere er identifisert som U 752, kapitanleutnant Schroeter, fant det tryggest å dykke. Schroeter rapporterte at han hadde fått inn 20-25 treff av sin 8.8 cm kanon, og at REINHOLT ganske riktig hadde svart med 14 skudd. Aksjonen hadde vart i 20 minutter og man fikk det nå travelt med å slukke brannene og få styremaskinen
    i orden igjen. Ved hjelp av kullsyreflasker fikk man dempet ilden så det ble mulig å komme til, og kl. 10.30 var ilden under kontroll. I mellomtiden kom en jager til assistanse, tømmermannen og telegrafist Hans Mortensen, som praktisk talt hadde fått bena skutt av, ble overført til jagerens lasarett, og kl. 13.30 satte Reinholt seg i bevegelse igjen mot sitt bestemmelsessted. Samme kveld fortøyde man ved pier 33 i Brooklyn.

    Reinholts besetning hadde oppført seg mønsterverdig under angrepet. 15 mann ble innstilt til Krigsmedaljen, og kaptein Nielsen ble innstilt til Krigskorset. Aksjonen fikk bred omtale i mange publikasjoner og tjente til å styrke troen på at det nyttet å bestykke handelsskip til selvforsvar".


    http://www.warsailors.com/singleships/reinholt.html