M/S Rita

Andre navn
ex Zulia,ex Karibia,ex Romø,ex Dordrecht
Kallesignal
LJBK
Klasse
DNV 1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.753
Nettotonnasje:
1.000
Dødvekt:
2.700

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Bolinder
Maskin-/motor ytelse:
BHK 1450 NHK 286
Bygget av:
J & C. O. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm.

Dimensjoner

Lengde:
250.5'
Bredde:
40.9'
Dypgang:
17.2'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    10/1922: Stoomvaart Maats de Maas (N. V. Phs. van Ommeren's Scheepvaart Bedrijf) Rotterdam - ORDRECHT
    1924: J. J. Petersen, Haderslev, Danmark - ROMØ
    1928: H. C. Horn, Hamburg, Tyskland. - KARIBIA
    1929: Omdøpt - ZULIA
    1935: Rederi A/S Rita (Odd Godager) Oslo - RITA
    6/1936: Rederiet Besseggen A/S (Chr. Østberg) Oslo - RITA
    1936: Ny motor: Atlas   BHK 1450  NHK 228   Fart:
    1940 - 1945: I NORTRASHIPS tjeneste.
    1946: Honduras Shipping Co., Tegucigalpa, Honduras - RITA
    1947: Honduras Shipping Co., Puerto Cortes, Honduras - RITA
    1952: Lloyd Panamericano S. A., Puerto Cortes, Honduras - RITA
    1954: Navegacao Continental Ltda., Santos, Brazil - BRASILMAR
    6/1964: Grunnstøtte den 14/6 nær Garopaba, 12 n. m. nord av Imbituba på reise fra Porto Alegre med fertilizer.  Totalhavari.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/rita.html