Maskineri:
Dieselmotor, 2 takt dobbelvirkende. 6 syl. diam. 610x1100mm. Maskineri bygget ved M.A.N. - Augsburg, Tyskland.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/seirstad.html
Alt. tekst:
1937 Bygget som SEIRSTAD ved Deutsche Werft A.G., Finkenwerder, Hamburg, Tyskland for Universal Shipping Co. A/S (A. F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker), Oslo. Sjøsatt 14/10, levert i november.
1940 NORTRASHIP overtok som managers i april.
1942 Skadet i et japansk bombeangrep 13/02 mens hun var på reise fra Melbourne, Australia til Palembang, Indonesia med flybensin. Gikk til Batavia, Indonesia og derfra til Colombo, Ceylon hvor hun ankom 04/03. Ble deretter sendt til Bombay, India for reparasjoner. Forlot Bombay 30/09.
1945 Tilbakelevert eierne i oktober.
1948 Overført til Skibs-A/S Sangstad (A. F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker), Oslo.
1958 Brakk i to 15/01 i tung sjø i posisjon 38.24N-05.41Ø, sørøst av Minorca, Balearene, Spania, mens hun var på reise fra Ras Tanura, Saudi Arabia til Barcelona, Spania med brenselsolje. 3 av mannskapet mistet livet. Et fransk krigsskip senket forskipet da det var en fare for skipsfarten. Akterskipet ble slept til Bona, Mallorca hvor det ankom 20/01. Etter inspeksjon ble det erklært totalt tap.
Akterskipet ble senere solgt til Empresa Nacional Elcano, Sevilla, Spania for en mulig oppbygging med navnet VAL DE LUGEROS.
Ankom Sevilla 04/05 men etter undersøkelser ble planen oppgitt og vraket lagt i opplag. Senere solgt til hugging.
skipshistorie.net.