D/S Valhall

Andre navn
ex Otis Skinner
Kallesignal
LMPP
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1943
Byggenummer
2130
Leveringsmåned
Desember

Tonnasje

Bruttotonnasje:
7.176
Nettotonnasje:
4.380
Dødvekt:
10.775

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 647
Fart:
12

Dimensjoner

Lengde:
422.8'
Bredde:
57.0'
Dypgående:
34.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    12/1943: Levert som OTIS SKINNER til U.S. War Shipping Administration, San Francisco, USA Deltok i Stillehavskrigen - skipet angrepet av japanske selmordsfly i mars 1945 hvor skipet ble skadet. Seilte tilbake til byggeverftet i Richmond for reparasjon.
    00/1946: Overført til  U.S. Maritime Comission, San Francisco, California, USA.
    07/1947: Solgt til D/S A/S Anglo ( Valdemar Skogland A/S ) Haugesund, nytt navn  VALHALL
    11/1958: Grunnstøtte den 16/11-1958 i Vatlestraumen med en last kis. Losset en del av lasten til lekter og ble brakt flott.
    01/1959: Lagt opp i Haugesund på Bøvågen den 25/1-1959
    02/1965: Solgt til Groborg Sh.Co( Galbraith,Pembroke & Co. Ltd. Shipmanagem.) Monrovia.Liberia nytt navn  SIMONE. Hun var den siste av Liberty skipene som ble innkjøpt under norsk flagg.
    03/1967: Solgt til Spania for opphugging. Ankom Castellon den 30/3-1967

    Skipsførere: 
    Bernh. Barane
    Hans Skogland
    Øystein Lindøe
    Ole Skimmeland
    Ole Vanvik
    Johs. Kalsheim
    Kristian Hanssen
    Karleif Matsen

    Maskineri:
    Triple dampmaskin - 3 sylindere diam. 24.5"-37"-46" x 30". Maskineri bygd ved Williamette Iron & Steel Corp, Porland, Oregon, USA.
    Kjeler bygget ved Western Pipe & Steel Co. San Francisco, California, USA.