Flytende hvalkokeri M/S Sir James Clark Ross

Kallesignal
LCXQ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1930

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
14.362
Nettotonnasje:
8.127
Dødvekt:
21.828

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 4800

Dimensjoner

Lengde:
537.90'
Bredde:
74.30'
Dypgående:
34.40'
  • Historikk: 

    1930 - Levert fra Tees Furness Ship Building, Middlesborugh, UK. til Johan Rasmussen og Magnus Konow, Sandefjord - SIR JAMES CLARK ROSS
    1940 - 1945: I NORTRASHIPS tjeneste.
    05.1940: Ankom Halifax (Canada) 03. mai 1940. (Reiste videre til Curacao. Forlot Curacao 19. sep. 1940 for Halifax. Ankom 27. sep 1940. Flere reiser tilgjengelig på warsailors.)
    1966 - Solgt etter brann til Eckhart Co. Hamburg, Vest-Tyskland.
    1966 - Solgt til The China Steel Corporation Taipeh.
    1966 - Solgt og slept ut fra Sandefjord samme dag som skipsreder J. Rasmussen ble gravlagt.

    Maskineri:
    2 stk. dieselmotorer, Hver 4-takt/enkeltv., 6-sylinder, syl. dim.: 630 x 1.300 mm. 2 propeller. Maskineri bygget ved Burmeister & Wain Maskin- & Skipsbyggeri, København, Danmark.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/sirjamesclarkross.html

    http://www.lardex.net/rasmussen/skipstekst/sir_james_clark_ross.htm

    Skipet var det første hvalkokeriet som kom hjem etter krigen med mangfoldige tonn hvalolje ombord. Det ble uendelig mange  kilo med margarin som var veldig etterlengtet. Det forteller Finn A. Thorsen som var som ni år gammel da han med taubåten Forlandet var ute i Sandefjordsfjorden og tok imot kokeriet. Thorsen sin beretning kan leses under "Dokumenter".