M/T Sir Osborn Holmden (I.H.G. Wagon, 1939)

Kallesignal
LCXR - LGQH
Klasse
LR100A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1928
Byggenummer
354
Leveringsmåned
Mai

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.153
Nettotonnasje:
5.527
Dødvekt:
14.386

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 622
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
471.8'
Bredde:
64.4'
Dypgående:
27.11 1/2'
  • Historikk:

    1928 - Levert fra Burmeister & Wain, København, Danmark til D/S A/S International  v/A. F. Klaveness & Co. A/S,  Oslo - SIR OSBORN HOLMDEN
    1939 - Solgt til Transocean Shipping & Chartering Co. Ltd., Panama - nytt navn - l. H. G. WAGON
    1939 - Solgt til Den Franske Stat v/Ministere de la Marine Marchande, Societe Francaise des Transports Petroliers,  Le Havre, Frankrike - nytt navn - VENDEE
    18.6.1940 - Grunnstøtte ved Mindin i Loiredeltaet, Frankrike. Trukket av grunnen 03/12 av den tyske marine.
    18.5.1942 - Beslaglagt av Die Deutsche Kriegsmarine, Trosschiffverband, Tyskland for å brukes i oljetransport - nytt navn - HERMEN VON SALZA 
    22.3.1943 - Bombet i brann ved St. Nazaire, Frankrike. Helt utbrent.
    30.9.1944 Senket av eget mannskap på havna i St. Nazaire, Frankrike.
    4.1.1947 Hevet og reparert. Satt i fart i mai for Societe Francaise des Transports Petroliers, Marseille, Frankrike - VENDEE
    1954 - Solgt til belgiske skibsopphuggere.
    13.5.1954 - Ankom til Van Heyghen Fréres SA, Brügge, Belgia for opphugging.

    Maskineri:
    2 stk. Dieselmotorer 4 takt enkeltvirkende - 2 x 6 sylindere diam. 590 x 1200 mm. B & W.