M/S Baløy

Andre navn
ex Sætre,ex Nils Jakobsen,ex Løven II,exVaagekallen,ex Bergen II,ex Møre
Kallesignal
LEKK - MDGR
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1907
Byggenummer
6
Leveringsmåned
Mai

Tonnasje

Bruttotonnasje:
218
Nettotonnasje:
135
Dødvekt:
260

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 300
Fart:
8,5

Dimensjoner

Lengde:
113.2'
Bredde:
19.2'
Dypgående:
14.8'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    BYGD MED TRIPLE MOTOR 3 CYL.  NHK 54

    05/1907: Levert som MØRE til Møre Skjærgaards Dampskibsaktieselskab, Kristiansund N               
    05/1907: Kantret og sank 15/5 ved Svellingen,Frøya.5 personer omkom
    06/1907: Hevet,maskinen tatt ut
    00/1909: Solgt til A/S Bergens Bugserbaads Kompani( Arthur B.Sars) Bergen, nytt navn  BERGEN  II
    00/1909: ny motor:C 2 cyl. NHK 22 Fart:7 knop:ommålt:BRT:218 t.DWT:260 t
    00/1911: Solgt til A/S Vaagekallen( O.J.Kaarbø) Svolvær, nytt navn  VAAGEKALLEN
    05/1916: Solgt til O. Moene, Ålesund                                                                             
    07/1917: Solgt til Tvedt's Rederi A/S ( Alfred A. Tvedt) Bergen                                            
    03/1919: Solgt til A/S Transitkontoret, Bergen                                                              
    00/1922: Solgt til Skibs A/S D/S Vaagekallen ( A. Jacobsen & C. Andersen jr) Bergen              
    03/1924: Solgt til D/S A/S Vaagekallen ( S.S. Bredal) Stavanger                                          
    07/1925: Solgt til D/S A/S Løven ( Haakon Rachlew) Sandefjord, nytt navn  LØVEN  II
    01/1927: Overført til D/S A/S Den Nye Løven ( H. Rachlew) Sandefjord                                      
    00/1928: Overført til D/S A/S Den Nye Løven ( Rachlews Kulforretning A/S ) Sandefjord           
    01/1929: Overført til D/S A/S Den Nye Løven ( Haakon Rachlew) Sandefjord                             
    06/1939: Overført til D/S A/S Løven(Haakon Rachlew)Sandefjord, nytt navn   NILS  JAKOBSEN
    00/1951: ny motor: NORMO    BHK 300   Fart: 8,5  knop
    02/1952: Solgt til Martin Sætre, Mastrevik, Bergen, nytt navn  SÆTRE
    07/1955: Solgt til Olaf Rongevær P/R, Rongevær, Bergen, nytt navn  BALØY
    09/1967: Solgt til Ola Worpvik, Råkvåg, Trondheim, nytt navn  STJØRNFJELL
    00/1974: ny motor: Caterpillar   BHK 335    Fart:
    12/1978: Solgt til Marthon Dahl, Stavanger , nytt navn  BALØY
    06/1980: Solgt til Kristoffer Kristensen, Buøy, Stavanger                                                 
    08/1984: Solgt til Britiske kjøpere,omdøpt  BALOY
    04/1985: Forlatt synkende 14/4 i pos.N 14.20' W 70.53' på reise Aruba til Den Dominicanske Republic.

    Maskineri
    Compound dampmaskin 2 cylindere diam. 9.3"-20.3".
    Maskineri bygget ved Mjellem & Karlsen, Bergen. Kjeler samme.