v/H. Larsson-Fedde
12/1927: Levert som SPINANGER til Westfal-Larsen & Co. A/S, Bergen
01/1945: Torpedert 15. januar 1945 av tysk U1172 (Oberleutnant sur Zee Jürgen Kuhlmann)
i pos.1 n. mil av Clyde Light Vessel i North Channel på reise New York til Londonderry og
videre til Greenock uten eskorte. Ble truffet i maskinrommet. Tre av maskinbesetningen
døde øyeblikkelig, og flere ble såret. En britisk redningsbåt kom til og tok de sårede i land,
der en såret motormann avgikk ved døden. Slepebåt kom til og fikk slept skipet til land,
der det ble fortøyd i en bøye i Rothesay, UK.
03/1945: Reparert fra mars til mai 1945, deretter satt i fart igjen.
04/1946: Ny motor: B & W BHK 3200 NHK 498 Fart: 11 knop.
00/1954: Lorentzen & Co (Lorentzens Rederi Co) Oslo, nytt navn MARY STOVE
02/1961: Solgt til Belgia for opphugging. Ankom Benges den 21/2-1961.
Maskineri:
Dieselmotor 4takt enkeltvirkende - 6 cylindere diam. 740x1500mm,
bygd ved Harland & Wolff Ltd. Glasgow, Uk.
De norske som omkom:
Brian Kildahl Larsen - Lettmatros (omkom 3. aug 1942)
Lars Vestvik - Motormann (omkom 15. januar 1945)
Gunvald Ulriksen - Motormann (omkom 15. januar 1945)
Nicolai Lindtner Olsen - Motormann (omkom 15. januar 1945)
Lars Bø - Maskinist (omkom 15. januar 1945)
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/spinanger.html
Breddegrad: 55.133333
Lengdegrad: -5.416667