M/T Storstad - Foto v/Lardex
Historikk:
20.1.1926 : Levert fra Blythswood Shipbuilding Co. Ltd., Scotstoun, Glasgow, UK, for Skips A/S Storstad (A. F. Klaveness & Co. A/S) Oslo - STORSTAD
1934 : Nytt kallesignal LCZF.
1940 : Kapret i det indiske hav 07/10 av den tyske kaperen PINGUIN i posisjon 15.07 S, 107.50 E mens hun var på reise fra Miri, Borneo til Melbourne, Australia med ca 12.000 tonn diesel olje. Etter kapringen ble hun omdøpt til PASSAT og brukt som minelegger og bunkersskip for andre tyske kapere. Overtatt av Die Deutsche Kriegsmarine ble hun sendt til Frankrike og underveis leverte hun olje til flere tyske marinefartøyer.
1941 : Ankom innløpet til Gironde, Frankrike 04/02, deretter brukt som oljeforsyningsskip.
1942 : Bombet og sterkt skadet av allierte fly 02/09 ved St. Nazaire, Frankrike. Lagt opp som vrak.
1944 : Senket 11/08 ved Nantes, Frankrike.
1949 : Hevet og skrapet av lokale huggere.
Maskineri:
2 stk. dieselmotorer, 4-takt/enkeltvirkende, 6-sylindre, syl. diam. 630 x 1.300 mm.
Maskineri bygget ved J. C. Kincaid & Co. Ltd., Greenock, UK.
Se også:
http://www.warsailors.com/freefleet/norfleets5.html#storstad
Breddegrad: -15.116667
Lengdegrad: 107.833333