v/ Haakon Larsson-Fedde, Farsund.
Hjemmeflåten 2. verdenskrig.
8/1929: A/S Ofotens Dampskibsselskab, Narvik - BARØY
9/1941: Senket den 12/9 av lufttorpedo fra alliert ukjent fly mellom Buvåg og Tranøy. 22 personer omkom.
Maskineri:
Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 13.8-23-38.
Maskineri bygget ved Trondheims mek.Verksted, Trondheim.
Kjeler samme.
"Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 50, 57, 59-60:
"Lilleputten Barøy på 424 bruttotonn var på nytt blitt Ofotens flaggskip og plassert i ekspressruten Narvik-Trondheim. Det ga kroner i kassen og sikret forbindelsen til jernbanenettet og resten av landet. Rederiflagget skinte i rødt og gult og signaliserte freidig pågangsmot. Fargeskalaen kunne likevel ikke skjule at Barøy var en lokalbåt med pretensjoner. Akterut var det vesle promenadedekket overfylt med madrasser, kleskister, tønner, kofferter, sykler, ryggsekker, og annen bagasje. I røke- og damesalongen halvsov passasjerene, som enten ikke hadde råd til eller ikke hadde fått lugarplass.
"Enorme mengder reisegods var stablet i korridorer og oppholdsrom", fortalte sersjant Fritz Lichtenegger, som var eldstemann i en gruppe på om lag 25 tyske infanterister og gaster om bord. [...] Lichtenegger, som hadde gjort seg kjent med skipet etter avgangen fra Trondheim, anslo antallet norske reisende til 100-120 personer, derav om lag 50 kvinner og 10 barn. [...]
Barøy var en flytende maurtue og bar med seg alt det en krigsrammet befolkning kunne skaffe i storbyen Trondheim: Klær, sko, redskaper, møbler og mat. Passasjerene kom fra alle sosiale lag". [...]
Barøy nådde Skutvik på Hamarøy ytterst i Vestfjorden ved totiden natt til fredag 12. september. Den mest utsatte havstrekningen var unnagjort, og folk forsøkte å falle til ro. En kald nordøstlig bris sto ut fjorden. Selv med motvind regnet de fleste med ankomst til Narvik klokken 09, presis på rutetabellen".
Minnehallen i Stavern skriver:
BARØY gikk i rute Trondheim-Narvik. 12. september 1941 ble fartøyet angrepet av allierte fly og senket av en lufttorpedo utenfor Tranøylandet, mot Bremneset. BARØY gikk da med full signalføring og med tente dekks lys på fordekket på grunn av arbeid med dekkslasten. Båten hadde da 105 passasjerer om bord, 68 av disse var norske, resten tyskere. BARØY sank meget hurtig, og alle om bord måtte hoppe til sjøs, da det var umulig å få ut livbåtene. Rutebåten Skjerstad kom forbi. Der om bord oppdaget de at de kjørte mellom ropende mennesker som lå i vannet. Skjerstad stoppet og fikk tatt opp 19 levende og 15 døde. Vanntemperaturen lå da på 7-8 grader. Skjerstad fikk tilkalt ytterligere hjelp ved å bruke skips sirenen. Av skipets besetning på 21 menn og fem kvinner omkom 18. Det fulgte 68 norske passasjerer med skipet og tyske soldater. Av passasjerene omkom 59, blant dem 21 kvinner og sju barn. Bare to tyske soldater overlevde.
Disse av mannskapet omkom:
Aslaug Marianne Ørndal - Serveringspike
Hans Kristian Ødegaard - Rest.bestyrer
Eilif Kaurin Svendsen - Lettm.
Sverre Øystein Skogøy - Styrmann
Bjarne Rødland - Kokk
Morten Mortensen - 1. Styrmann
Henry Johan Lund - Maskinsjef
Gustav Ragnvald Lockert - Fyrb./Maskinist
Jens Jørgen Lorentzen - Matros
Karen Liaklev - Dampskipspike
Karl Karstein Kristiansen - Båtsmann
Erling Kristensen - Lettmatros
Fransine Oluffa Karlsen - Serveringsdame
Kristian Johnsen - Kystlos
Olaf Johan A. Johansen - Los
Ingvalda Othelie Jakobsen - Dampsk.pike
Per Rudolf Jacobsen - Telegrafist
Kristian Andreas Fjeld - Fyrbøter
Berte Elida Agnethe Andersen - Messepike
Se også:
http://www.warsailors.com/homefleet/shipsb1.html#Ba