M/S Tai Shan

Kallesignal
LJPS
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1929
Byggenummer
160
Leveringsmåned
Oktober

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.969
Nettotonnasje:
3.658
Dødvekt:
9.860

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
IHK 7300
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
14,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
461.9'
Bredde:
60.6'
Dypgang:
28.9'
  • Historikk:

    16.10.1929 - Levert og registrert på Transpacific Corperation v/ Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg, Panama - TAI SHAN
    1937 - Registret på Wilh. Wilhelmsen, Oslo/Tønsberg.
    9.4.1940 - Skipet lå i Gøteborg ved krigsutbruddet sammen med andre norske skip M/S ELISABETH BAKKE - M/S JOHN BAKKE - M/S TAURUS og M/T RANJA. TAI SHAN og de andre skipene brøt blokaden under operasjon RUBBLE og seilte fra Gøteborg 23.1.1941 med ankomst Kirkwall 25. januar 1941. Skipet gikk så inn i Nortraships tjeneste.
    Seilte for Nortraship under hele 2. verdenskrig.
    3/1960 - Solgt til Japan for opphugging. Nichimen Co. Osaka, Japan. Ankom Mihara 23. 7. 1960 og huggingen startet 25.7.1960 ved Kihara, Mihara-shi.

    Boken "Nortraships Flåte " bind 2 - side 352 beskrives - HEGRA`s ferd i 1944 slik :

    TAI SHAN og HEGRA, som seilte i samme hurtiggående konvoi fra Liverpool til Canada, melder at eskorten var i kontakt med ubåter søndag 20. august. Det ble slått alarm om bord og holdt klart skip en halv time, men det hendte ikke mer.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/taishan.html