M/S Tijuca

Kallesignal
LDAY - LFMQ
Klasse
LR 100A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1926
Byggenummer
E5
Leveringsmåned
Mars

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.375
Nettotonnasje:
3.193
Dødvekt:
8.665

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4400 NHK 641 IHK 4000
Fart:
12 knop

Dimensjoner

Lengde:
418.0'
Bredde:
54.5'
Dypgang:
27.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    03/1926: Levert som TIJUCA til Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg. 
    1940 - 1945: I NORTRASHIPS tjeneste.
    01/1941: Minesprengt (skadet) 12. januar 1941 i Bristol-kanalen (Storbritannia). Slept til Barry.
    (Forlot ikke Barry før 19. mai 1941).
    04/1952: Solgt til Olaf Pedersens Rederi A/S, Oslo, nytt navn - SUNNY PRINCE
    12/1958: Solgt til The People's Rep. of China, Shanghai, nytt navn - HOPING SSU SHI PA
    00/1974: Overført til China Ocean Shipping Co., Shanghai, China.              
    00/1976: Utgått Lloyds. Eksisterer under tvil.
       

    Maskineri:
    2 stk. dieselmotorer 4-takt/enkeltvirkende., 6 sylindere, syl. dim.: 24,8" x 43,3", 2 propeller.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/tijuca.html