D/S Topdalsfjord II

Kallesignal
LCUR - LLAD
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1943
Byggenummer
107
Leveringsmåned
august

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
290
Nettotonnasje:
87
Dødvekt:
487

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 97 IHK 650

Dimensjoner

Lengde:
40,59m
Bredde:
7,55m
Dypgang:
3,85m
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    8/1943: Norsk Tysk Rederi A/S(Ditlef Lexow) Oslo - TOPDALSFJORD II
    /1945: Krigsmarine Arsenal Drondheim - TOPDALSFJORD II
    /1945: Satt på land i Stenvaagsundet
    /1946: Direktoratet for fiendlig eiendom(Den Norske Stat) Oslo - TOPDALSFJORD II
    4/1946: Norsk Bjergningskompani A/S,Bergen, Trondheim - ULLER
    /1946: Hevet og reparert
    3/1969: Karl Refsnes P/R,Refsnes, Trondheim - ULLER
    9/1972: Misje Mek.Verk.A/S(Kåre Misje & Co) Bergen - JOMI
    /1973: ny motor: Normo   BHK 780    
    /1974: K/S A/S Jaki, Bergen - ULLER
    /1976: ny motor: Alco   BHK 3560   Fart: 15  knop
    7/1987: Polaris Towage Ltd.,Valetta, Malta - WILMA
    2/1988: J.T.S.Sjøfarts A/B,Varberg, Sverige - WILMA
    6/1990: Eide Shipping Ltd.A/S,Høylandsbygd, Bergen - EIDE CHIEF
    3/1993: Taubåtkompaniet A/S, Trondheim - BOA CHIEF
    5/2001: Taubåtkompaniet A/S,San Lorenzo, Honduras - BOA CHIEF
    12/2003: A.Q.Reda Sea Shipping Co.Ltd.,Limassol, Cypros - OCEAN CHIEF
    /2004: omdøpt - OCEAN LADY
    /2005: Elenmar Maritime Ltd., Panama - OCEAN LADY
    1/2008: I brann den 2/1-08 i Ceuta etter lengre tid i opplag.Beordret ut på dypt vann for å slukke ilden.Den 3/1sank hun på dypt vann ca.8 n.m. utenfor Ceuta. Norsk Bjergingskompagni                                                               

    Maskineri
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 14"-23.5"-38"x27". Bygget ved Mjellem & Karlsen, Bergen. Kjeler Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad.
    1976 Ny motor Alco   BHK 3560