v/H. Larsson-Fedde.
8/1933: Rederi A/S Mascot (Arth. H. Mathiesen) Oslo - BELITA
1933: Skips A/S Oiltank 3 (R. Rød & A. Savabini) Tønsberg - BELITA
8/1935: Skips A/S Oiltank 3 (Reidar Rød) Tønsberg - BELITA
12/1942: Torpedert (senket) 3/12 av japansk ubåt I-29 (Orlogskaptein Izu) og synker i pos. N 12.15', E 55.40' på reise fra Abadan til Mombasa med olje.
Maskineri:
Dieselmotor, 4 takt enkeltvirkende 6 sylindere diameter 740 mm.
Maskineri bygget ved AB. Gøtaverken, Gøteborg, Sverige.
Den Japanske ubåten I - 29 (Orlogskaptein Izu), hadde i oppdrag å forstyrre den allierte skipsfart ved innløpet til Rødehavet. Den 3. desember ble BELITA, kaptein Alexander Schach, på reise fra Abadan til Mombasa med 9000 tonn olje for Admiralty, torpedert av denne ubåten. Det var kl. 06.50 posisjon 1215 N 5540 O. Torpedoen traff babord midtskips med en voldsom detonasjon som slengte jernstykker høyt i luften og over broen, rev opp dekket og sprøytet olje over hele skipet slik at det var vanskelig å gå på dekket. BELITA utviklet en faretruende slagside, og da kapteinen fryktet for at skipet skulle brekke i to, ble båtene hurtigst satt på vannet. Alle mann kom vel fra borde. Man så nå U-båten forut og noterte seg at den ikke åpnet ild før de to livbåtene var kommet klar BELITA. Så slo i rask rekkefølge 20 granater inn i vraket og BELITA tok fyr. Livbåtene forlot imidlertid stedet og kom den 9. desember 1942 inntil italiensk Somaliland. Derfra fikk folkene skips leilighet med en arabisk dhow, men på grunn av vindstille tok de bena fatt og nådde etter 12 timers marsj frem til en liten britisk militærstasjon. Fra denne utposten ble de hentet av to britiske minesveipere og landsatt Aden den 21. desember 1942.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/belita.html
Breddegrad: 11.483333
Lengdegrad: 55