M/S Belray

Kallesignal
LCEK
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1926
Leveringsmåned
Mai

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.454
Nettotonnasje:
1.678
Dødvekt:
2.888

Maskin/motor

Maskin-/motortype:

Dimensjoner

Lengde:
319.20'
Bredde:
46.40'
Dypgående:
19.80'
  • Historikk:

    1926 - Levert Rederiet Belnor A/S (Christen Smith), Oslo - BELRAY
    1941 - Til Alexandria, Egypt med engelske og koloni tropper som var evakuert fra Hellas.
    1944 - I Bombay den 14. april 1944. Et alliert skip kom i brann og eksploderte. Dette medførte at flere andre skip  kom i brann, inkludert - BELRAY. Skipet ble reparert og kom i drift 11 måneder senere.
    1946 - Ny hovedmaskin. Sulzer 2-takt, enkeltv. 6 sylindre, syl. dim.: 480 x 700 mm, 1.350 BHK v/110 o. min.
    ble satt inn. Fabrikat Sulzer, Winterthür, Sveits.
    1960 - Solgt til selskapet Compania Naviera Soraya (Pateras Bros. Ltd.), Pireus, Hellas og under libanesisk flagg. 
    Nytt navn - ARTIGAR
    1970/ våren - Solgt til tyske skipsopphuggere.

    Maskineri:
    Dieselmotor 2-takt enkeltvirkende - 4 cylindere, diam. 600x1060mm. Sulzer maskineri bygget ved Armstrong Withworth & Co. Ltd. Newcastle, England.


    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/belray.html