M/K Brattholm (M 172 HØ) (DSTO og Shetland)

Kallesignal
LJQC
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Byggeår
1938

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
50

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
62,0'
  • The National Archives, Kew, HS 9/1245/6:

    "[Alfred Paulus] REMØY [...] went into partnership with Peter (or Petter) Knutsen SAEVIK and his brother Arthur SAEVIK, both of the district of Saevik, where REMØY likewise resided. They ordered the m/v "BRATTHOLM" to be built by the FANA BAATSBYGGERI at a cost of 11,500 kr, in which they each had a third equal share. The boat was ready in the autumn of 1937 and they worked and fished together around the coast, never, however, proceeding further than Bjørne, and continued until the invasion of Norway."

    "The "BRATTHOLM" had returned to Aalesund with a cargo of herrings on the 9.4.40. She was to have proceeded to Fosnavaag but progress was impossible and she therefore returned to Remøy.

    She was requisitioned by the Norwegian Authorities and did a small amount of work as a supply vessel, and after the capitulation, according to REMØY, there was little chance of doing much as all systems were dislocated, and apart from getting one contract at Goksøer to take a cargo of fish to Trondheim for further export to Sweden - a trip which never came off since there was no fish to collect - the boat remained inactive, and for his part REMØY just remained at home."

    Historikk:

    Shetlandsfarten.

    Avgikk fra Ålesundstraktene den 13. november 1940 og ankom Reykjavik den 18. november.

    Fakta om DSTO-tjeneste ved historiker Atle Wilmar.

    11/1940: M/K BRATTHOLM tjenestegjorde i Divisional Sea Transport Officer (DSTO) Island i perioden 28. november 1940 til oktober 1942. Sjøfolk påmønstret i nevnte periode var i utenlandsk alliert marine. DSTO Island var en del av den britiske marinen, men båtene gikk med sivile besetninger.

    Tilleggsinformasjon v/ Thor Eickstedt:
    30.03.1943: Senket av tysk kanonbåt i Troms.

    "Sannheten om Jan Baalsrud og Operasjon "Martin", iTromsø:

    "Sjefen for det tyske sikkerhetspolitiet i Tromsø, Kurt Stage, reagerte straks på opplysningene fra lensmannen. Allerede i tolvtiden den 30. mars gikk minesveiperen "R 56" fra byen med offiserer fra Sipo og den tyske kontraspionasjen, Abwehr, om bord.

    Da "R 56" kom til Toftefjorden om ettermiddagen, oppsto det en kort skuddveksling mellom tyskerne og mennene på "Brattholm". Etter at skøyta var sprengt i et forsøk på å ramme det tyske skipet, fenrik Per Blindheim drept, telegrafist Gabriel Salvesen og Erik Reichelt såret, overga lt. Eskeland seg sammen med de syv besetningsmedlemmene seg. Bare Jan Baalsrud klarte å komme seg unna. [...]

    Sigurd Eskeland og de syv besetningsmedlemmene på "Brattholm" ble 2. april ført til skytterbanen nord på Tromsøya og henrettet på kanten av en fellesgrav. Dagen etter døde Erik Reichelt på sykehuset. Moursund og Knudsen ble sammen med de to fiskerne fra Grøttøya sendt til konsentrasjonsleir i Tyskland hvor de alle senere omkom".

    Kilder

    Magasinet "Mynt & historie", nr. 4, 2017.

    "Sannheten om Jan Baalsrud og Operasjon "Martin". Publisert 30. april 2010, iTromsø. Skrevet av lektor Gunnar Pedersen. https://www.itromso.no/meninger/article353963.ece?fbclid=IwAR3vs07plDj_m770ca8nbaQGbe9tbiOY-lcVerfampWiusM-ekFICsEA4e4

    The National Archives, Kew, HS 9/1245/6