M/S Gullborg (H 170 F)

Kallesignal
LJJD
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Flyangrep, 31.1.1943
  • Sivilt skip, Marineskip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
42
Nettotonnasje:
13

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 30
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensjoner

Lengde:
55.0'
Bredde:
18.0'
Dypgående:
8.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1936: Levert som GULLBORG til Henrih & Nils O. Ekerhovd og Arne & Johs J. Borøy, Fjell, Bergen
    09/1941: Avgikk Fjell den 21/9-1941 med 26 personer for UK. blandt disse en kvinne. Ankom Lerwick
                   den 23/9. Skipper på overfarten var Martin Davanger
    01/1943: Ble benyttet av Shetlandsgjengen og forsvant på tilbaketuren til UK etter ett
                   raid mot kisgruvene på Stord. Trolig senket 31. januar 1943. 

    "Shetlandsskøyte". Hele mannskapet ombord på M/B GULLBORG omkom under en operasjon vinteren 1943. Siden ulike kilder (sekundærlitteratur) oppgir ulike datoer for når dette skjedde og hva som skjedde, og det ikke foreligger primærkilder som kan bekrefte noe, er det i Krigsseilerregisteret foreløpig valgt å ikke føre forlisårsak eller -dato på M/B GULLBORG og dets mannskap. 

    Her er noen eksempler på hva ulike kilder skriver om det som skjedde:

    "GULLBORG tjenestegjorde som losbåt (radiofyr) for de norske MTB'ene under commandoraidet mot Sagvåg på Stord 23.1.1943 (Operation Cartoon). Sist observert i Norge 24.1.1943 da de var i land for å skaffe seg olje. Gullborg ble trolig senket 31.1.1943 av tyske fly på vei tilbake til England". 
    Kilde: VG: Våre falne (kilde: Norsk Skipsvraksarkiv og Erling Skjold)

    "...båten forsvant under spesialtjeneste på norskekysten. En hørte fra båten siste gang 19. april 1943."
    Kilde: "Våre falne" (tekst skrevet under profilene til mannskapet som omkom)

    "Ingen har hørt noe til "GULLBORG" etter at hun drog vestover igjen. Gjentatte ganger ble området vest av Slåtterøy gjennomsøkt av MTB-er som tok turen over fra Shetland, uten positivt resultat. Hva som tilstøtte skøyta, er det fremdeles ingen som vet. Det er lite sannsynlig at hun ble brukket ned i det uværet som MTB-ene møtte på returen etter raidet. Tyske fly kan ha funnet henne og bombet henne i senk. De som stod ombord var erfarne nordsjøfarere."
    Kilde: "Raidet mot Stordø kisgruber" (2003) av Arnfinn Haga, s. 207