v/H. Larsson-Fedde, Farsund.
09/1913: Levert son BERGENSFJORD til Den Norske Amerikalinje A/S, Bergen
07/1924: Eksplosjon i motorrommet.
09/1924: Reparert og var september i fart igjen over Atlanterhavet.
04/1940: Rekvirert av NORTRASHIP
00/1945: Tilbakeført til Den Norske Amerikalinje A/S, Bergen
08/1946: Solgt til Panamanian Nav. Co. (Fratelli Cosulich) Panama, nytt navn - ARGENTINA
00/1950: Solgt til Mediterranean Line Ltd., Panama
00/1952: Solgt til Zim Israel Nav. Ltd., Haifa, Israel, nytt navn - JERUSALEM
00/1957: Omdøpt - ALIYA
08/1959: Solgt til Italia for opphugging.
Ankom La Spezia den 13/8-1959 for opphugging.
Maskineri:
2 stk. Quadruple dampmaskiner. Hver quadruple exp., 4-sylinder, diam.: 26,0’’-37,5’’-53,0’’-75,0’’. Maskineri bygget ved Cammell, Laird & Co. Ltd, Birkenhead, England. Kjeler samme.
Hegland, bind 1, s. 166-167:
I november 1940 ble BERGENSFJORD bestykket i Halifax med en 4' kanon, to 12 pd. kanoner, to Colt mitraljøser og et par rifler. Deretter gikk skipet til Liverpool for å bli ominnredet til å føre tropper. Her ble det ytterligere bestykket med to dobbelte Hotchkiss og tre dobbelte Marlin maskingeværer, diverse annet forsvarsutstyr som paravaner mot miner, drager mot fly og et par synkeminer. Våpnene ble betjent av britiske skyttere. Ominnredningen var ferdig den 2. februar 1941. BERGENSFJORD gikk straks til Glasgow og innskipet 1904 soldater for Midt-Østen. I Suez debarkerte troppene, og Bergensfjord ble gjort klar til å ta imot nye passasjerer. Denne gang var det 1700 italienske krigsfanger bevoktet av 130 indiske soldater som ble ført ombord. Bergensfjord avgikk Suez den 30. april og landsatte krigsfangene i Durban fjorten dager senere.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/bergensfjord.html
Omtalt i Maritimt Magasin Historie 1/2019, s. 65.