D/S Bjerka

Andre navn
ex Levisa
Kallesignal
LDLX
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1916
Byggenummer
199
Leveringsmåned
Oktober

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.893
Nettotonnasje:
1.105
Dødvekt:
3.100

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 274
Fart:
8,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
251.0'
Bredde:
43.6'
Dypgang:
18.2'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    10/1916: United Fruit Co. Inc., New York, USA - LEVISA
    11/1918: U.S. Navy-Naval Overseas Transport Service, No. 1573.
    1919: United Fruit Co. Inc. ,New York, it Co, New York, USA - LEVISA
    1927: Skips A/S Orion v/ Bruusgaard & Bødtker - Næss, Oslo - LEVISA
    1929: Rederi A/S Bjerka v/ K. Sandaas & Karl Bøe, Kragerø - BJERKA
    1933: Rederi A/S Kragerø  v/ K. Sandaas, Kragerø - BJERKA
    1940 - 1945: I Nortraships tjeneste.
    1946: E. Hsiang S. S .Co., Shanghai, China - FOO MING
    1949: E. Hsiang S. S. Co., Keelung, Taiwan - FOO MING
    1958: Opphugget 2. kvartal i Kaohsiung, Taiwan. 

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, sylinder diam. 18"-29"-49".
    Maskineri bygget ved Detroit S. B., Detroit, USA.

    Fra Svein Edvartsen:

    D/S BJERKA var den første båten som kom fra alliert havn til Trondheim. BJERKA ankom noen dager før 17. mai 1945.
    Den kom straks etter frigjøringen, så vidt jeg husker en gang før 17. mai 1945. Jeg og min mor ble med denne båten fra Trondheim til Kristiansand S.
    Husker også personene på bidet, men dessverre kan jeg ikke navnene på dem. Far står ytterst til venstre. Nr 3 fra venstre husker jeg godt, han var litt av en skøyer, og holdt mye leven med meg.

    Se også: 
    http://www.warsailors.com/singleships/bjerka.html