M/T Bramora

Andre navn
ex Erling Brøvig
Kallesignal
LJRR
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1937
Byggenummer
739
Leveringsmåned
desember

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.929
Nettotonnasje:
5.938
Dødvekt:
14.820

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4100
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
11,75

Dimensjoner

Lengde:
492.9'
Bredde:
66.1'
Dypgang:
36.4'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    12/1937: Levert som ERLING BRØVIG til Th. Brøvig, Farsund                                                                      
    04/1940: Disponert av NORTRASHIP                                                                  
    00/1942: Sterkt skadet ved japansk flyangrep i Bengalbukta. Kom seg til Ceylon og
                  senere til Australia for reparasjon.
    02/1944: Torpedert den 22/2 av tysk ubåt U 510 ( Kapitänleutnant Alfred Eick ) i pos.
                  N 13.50' E 48.49' på reise PG til Aden med råolje i konvoi PA.69. Slept inn til Aden og
                  senere slept videre til Massawa og lagt opp da skipet nesten brakk i to.
    00/1946: Overtatt av Krigsforsikringen.
    05/1946: Ludv. G. Braathen, Oslo ( as is-Where is). La ut fra Massawa for egen maskin, men brakk i to
                   i Rødehavet. Slept i to deler til Genova og satt sammen/reparert ved cantieri del Tirreno.
    00/1947: Satt i fart på nytt som, nytt navn  BRAMORA                                                                         
    02/1961: Solgt til Bramera & Laon Tschau, Shanghai, China, nytt navn  CHIEN  SHE 113
    00/1961: Overført til The People's Rep. of China, Peking                                                               
    00/1972: Omdøpt  TA CHING No 13
    00/1974: Overtatt av China Ocean Shipping Co., China
    00/1975: Omdøpt  DA QING 13
    00/1992: Strøket av Lloyds register. Antagelig opphugget.