M/S Carferry Viking II

Kallesignal
LKXN
Klasse
DNV1A1 Bilferge
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1964
Byggenummer
160
Leveringsmåned
Juli

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.669
Nettotonnasje:
1.784
Dødvekt:
928

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Pielstick
Maskin-/motor ytelse:
BHK 10200
Bygget av:
Ishikawajima Harima Heavy Ind.,Aioi
Fart:
18

Dimensjoner

Lengde:
99,48m
Bredde:
17,73m
Dypgang:
4,78m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    07/1964: Levert som VIKING II til Otto Thoresen Shipping Co. A/S, Oslo 
    00/1964: Omdøpt CARFERRY VIKING II
    09/1968: Overført til Thoresen Car Ferries A/S, Oslo 
    12/1976: Solgt til Lloyds Leasing Ltd ( British Rail Shipping & International Services) London, UK
                    nytt navn  EARL WILLIAM
    00/1979: Overført til Lloyds Leasing Ltd ( Sealink U.K. Ltd ) London, UK
    04/1992: Solgt til Adonis Shipping Co. Ltd., Valetta, Malta, nytt navn  WILLIAM
    07/1992: Omdøpt  PEARL WILLIAM
    00/1994: Overført til Adonis Shipping Co. Ltd ( Ionian Ferries ) Valetta, Malta 
    04/1996: Solgt til P. & L. Ferries, Valetta, Malta, nytt navn  MAR - JULIA
    00/1997: Solgt til Lucky Shipping SA,Kingstown, St. Vincent & Grenadines, nytt navn CESME STERN
    00/2000: Solgt til Windward II Ltd (Windward Agencies Ltd) Kingstown, nytt navn  WINDWARD II
    02/2011: Solgt til Armandla Icon Shipping Corp. Pte. Ltd., Zanzibar, Tanzania
    o4/2011: I kollisjon med en lekter den 3/4-2011 og sank. Var under slep fra Nassau til San Domingo
                    for opphugging .Total loss


    Maskineri:
    2 stk. Dieselmotorer 4-takt enkeltvirkende 2 a 12 cyl. diam. 400 x 460 mm.
    Pielstick bygget ved AB. Lindholmens mek. Verksted, Gøteborg.