D/S Bommestad

Andre navn
ex Remus
Kallesignal
MLNK - LCRH
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1915
Byggenummer
163
Leveringsmåned
September

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.144
Nettotonnasje:
634
Dødvekt:
1.850

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 141 IHK 672

Dimensjoner

Lengde:
226.7'
Bredde:
36.5'
Dypgående:
15.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    09/1915: Levert som REMUS til A/S Remus ( A. O. Lindvig ) Kristiania 
    00/1916: Solgt til D/S A/S Gogsjø(C.Wildhagen & J. Rosendahl) Sandefjord, nytt navn  BOMMESTAD
    09/1918: Solgt til Friis & Lunds Rederi A/S (F. Friis & C. O. Lund) Drammen 
    03/1925: Solgt til Rederi A/S Henneseid (Thoralf Holta) Porsgrunn 
    08/1934: Solgt til Laiva O/Y Hilda (K. F. Holmberg) Rauma, Finland, nytt navn  HILDA
    08/1937: Overført til Laiva O/Y Hilda (K. F. Homeri) Rauma, Finland 
    06/1940: Torpedert og senket 21/6 av tysk ubåt U 52 ( Korvettenkapitän Otto Salman) i pos. N 45.46', W 03.17' på reise  Dunkirk & La Pallice til Spain med hvete.

    Maskineri:
    Dampmaskin 3 sylindere diam. 17"-27.5"-46".
    Maskineri bygget ved Trondheims mek. Verksted. Trondheim, Norge.