v/H.Larsson-Fedde.
5/1924: Furness, Whithy & Co. Ltd., London, UK. - PACIFIC TRADER
10/1937: A/S Braganza (Ludvig G. Braathen) Oslo - BRAGANZA
10/1944: Brann i maskinrommet 12/10. Brannen spredte seg raskt og fartøyet ble forlatt. Sank i pos. N 32.50', W 48.51' på reise fra Montevideo til UK. via Freetown med stykkgods. 3 personer omkom.
Maskineri:
2 stk. dieselmotor, 2-takt/enkltv., hver 4-cylindre, diam.: 550 x 2.320mm. Doxford maskineri bygget ved William Doxford & Sons. Ltd. Pallion, Sunderland, Uk.
Minnehallen i Stavern skriver:
BRAGANZA var på reise fra Montevideo til Freetown og England med stykkgods. 12. oktober 1944, i posisjon 32.50 N og 48.51 W og i vind opptil liten storm, oppsto brann i maskinrommet. Den forplantet seg med rivende fart til oljetankene, og ammunisjon på båtdekket begynte å eksplodere. Midtskipet var overtent, og besetningen på 50 gikk fra borde i tre båter. De satte seil for Brasil. To av båtene kom inn til Rio Grande, mens i den tredje båten døde to av mannskapet og en passasjer av skader og strabaser. De ble overgitt til havet. 18. oktober ble de gjenværende tatt om bord i et argentinsk skip. Lettmatros Torgny Jorde, Sem, døde om bord i en ulykke 19. januar 1943.
De norske som omkom på BRAGANZA under krigen:
Torgny Jorde - Lettmatros, 19 mars 1943
Lars Teien - Maskinist, 12 okt. 1944
Magnus Thorvald Olsen - Hvalfanger, 12 okt. 1944
Rolf Søren Jacob Nyegaard - Sjømann, 12 okt. 1944
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/braganza.html
Breddegrad: 32.8333
Lengdegrad: -48.85