M/S Akkar

Verft

Navn
Byggeår
1883

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
105
Nettotonnasje:
66

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 50
Fart:
7,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
78.1'
Bredde:
21.8'
Dypgående:
9.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Bygget i tre og rigget Galeas

    Hjemmeflåten 2.verenskrig.
     
    /1883: O.B.Sørensen, Arendal - SVEA
    2/1897: Grunnstøtte 26/3 på barren ved Mariager Fjord i stiv kuling. Fyllt med vann på reise Alloa til Hadsund med kull.
    11/1897: Bragt flott, Reparert 28/11 og solgt
    /1898: Ole Nielsen Høeg, Hobro, Danmark - SVEA
    /1898: Anton Nielsen Krusturp,Hadsund, Danmark - SVEA
    4/1899: Grunnstøtte 17/4 i Fiskebacksvik i Brofjorden under storm på reise Skalhamnsholmen til Danmark med brostein.
    /1900: ombygd i Hobro etter bjergning. Brt: 77 tonn
    5/1903: Hans Rasmus Hansen, Aarhus, Danmark - OTTO
    10/1905: Ernst Arthur Karlsson P/R,Stockevik, Sverige - OTTO
    3/1910: E.S. Bergman, Hallevikstrand - OTTO
    12/1916: Familien Johansen, Harstad - AKKAR
    /1917: innsatt motor: Stabil       BHK 50
    /1922: Lise Johansen( Oluf Johansen)Harstad - AKKAR
    /1934: Forlenget. Brutto:105 tonn. Net: 66 tonn.Lgd:78.1'
    /1953: Konrad I.J. Johansen m.fl., Harstad - AKKAR
    /1953: ny motor: Bolinder    BHK 120    Fart: 7,5 knop
    /1956: Konrad I. J. Johansen P/R, Harstad - AKKAR
    12/1962: Pårent 2/12 av lokalruteskipet "RØST" om natta, mens hun lå til ankerrs i skipsleia i Buksnesfjorden
    ved innløpet til Gravdal i Lofoten uten ankerlanterne på reise Tr.heim til Borkenes med stykkgods.1 person omkom. Akterskipet sank straks,mens forskipet ble senere slept ut i Vestfjorden og senket

    Maskineri :
    Raaoljemotor . 1 cylinder. Bygget ved Brødrene Christensens Mek. Verksted. Oslo.