M/S Brattdal

Kallesignal
LJAC
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1935
Byggenummer
193
Leveringsmåned
august

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Flyangrep, 17.4.1941
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.968
Nettotonnasje:
2.995
Dødvekt:
8.700

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 3400
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
12,75 knop

Dimensjoner

Lengde:
414.3'
Bredde:
55.7'
Dypgående:
25.0'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    8/1935: A/S Rendal (Moltzau & Christensen) Oslo - BRATTDAL
    12/1938: A/S Moltzau Tankrederi (Moltzau & Christensen) Oslo - BRATTDAL
    4/1941: Lå i ballast i havn i Volo, Hellas etter en reise fra Alexandria med panserbiler og 227 soldater. Volo havn ble 13. april 1941 angrepet av 12 tyske fly. En bombe traff BRATTDAL og detonerte i skipets bunn. Skipet krenget over, og besetningen ble beordret fra borde.
    De gikk senere om bord igjen, men på grunn av flyangrep 14. april dro de fleste av mannskapet da i land igjen. 15. april ble skipet truffet av en ny bombe fra fly. Mannskapet gikk om bord i skipet og det ble tatt til Oreus Bay. Store deler av mannskapet forlot skipet og etter at nye flyangrep startet i området morgenen 16. april, ble det besluttet at alt mannskap skulle forlate skipet.
    17. april ble fartøyet igjen bombet, og denne gang sank skipet. Mannskapet rodde i to døgn til Kalkis, hvoretter de bordet et tog til Athen. Med biler, tog eller til fots, nådde de omsider Aegos, der byssegutten -hollenderen Johannes Gerritt van Oploo omkom under skyss til krysseren Orion. Livbåten han var om bord i kantret, og han druknet. De øvrige kom i god behold til Alexandria. (Kilde: warsailors.com)
    5/1952: Hevet og reparert av tyske interesser - OREOI
    7/1954: Andalusia Cia. Nav., Monrovia - NORTH DUCHESS
    1956: B. D. Blumenfeld & Co., Hamburg, Tyskland - EBBA BLUMENFELD
    1959: Krupp Reederei & Kohlenhandel, Bremen, Tyskland - RHEINHAUSEN
    1960: Palmar Cia. Nav., Beirut, Lebanon - ELPIDOFOROS
    1969: Elpidoforos Shipping Co., Famagusta, Cypros - ELPIDOFOROS
    2/1971: Folkerepublikken Kina for opphugging.    


    Maskineri:
    Dieselmotor, 2 takt/dobbeltvirkende. MAN maskineri,5 sylindere diam. 600x1100 mm.
    Maskineri bygget ved Bremer Vulcan Schiffbau & Maschinefabrik, Vegesack, Tyskland.                                  

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/brattdal.html