M/T Britannia

Kallesignal
LKDK
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1939
Byggenummer
217

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.977
Nettotonnasje:
5.801
Dødvekt:
14.250

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 5100
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
13,5

Dimensjoner

Lengde:
503.8'
Bredde:
67.4'
Dypgang:
34.3'
  • Historikk:
    v/Larsson-Fedde


    3/1939 - Levert fra Deutsche Werk A/G, Hamburg, Tyskland til  The Texas Company (Norway) A/S, Oslo - BRITANNIA
    4/1940 - Overtatt av NORTRASHIP.
    10/1943 - Torpedert (skadet) 5. oktober 1943. (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland). Skadene var store, men Britannia fløt, og fortsatte med full kraft på begge motorer. Da ubåten kom opp, ble den møtt med ild fra tankskipets kanon og forsvant skyndsomt under havflaten igjen. BRITANIA ankom Bandar Abbas om kvelden den 6. oktober, ble undersøkt og sendt for egen motor til Bombay. Etter midlertidig reparasjon der fortsatte skipet til New York. (Nortraships flåte. 2. Hegland. 1976, s. 280).
    10/1945 - Tilbakelevert eier.
    5/1950 - Solgt til Enrico Insom, Roma, Italia. Nytt navn - BARBARA           
    1956 - Solgt til Etna Soc. de Nav., Palermo, Italia, omdøpt - SALINA
    Ombygd til bulkcarrier: 8877 brt, 5253 nrt.
    1963 - Solgt til Cia. Italiana Transoceanica di Nav. S. p. A., Genova, Italia.
    9/1965 - Solgt til Terrestre Marittima SA, La Spezia, for opphugging
    4/1966 - Opphuggingen startet.

    Maskineri:
    2 stk. dieselmotorer, 2 takt enkeltvirkende.
    Maskineri bygget ved Maschinenfabrik Augsburg - Nurnberg AG. Augsburg, Tyskland.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/britannia.html