D/S Bruse

Kallesignal
MGVF - LDGD
Klasse
DNV 1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1911
Byggenummer
213
Leveringsmåned
Oktober

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.715
Nettotonnasje:
966
Dødvekt:
2.800

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 187
Fart:
9,25

Dimensjoner

Lengde:
264.5'
Bredde:
40.2'
Dypgående:
17.6'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    10/1911: Levert som BRUSE til A/S Bonheur ( Fred. Olsen ) Kristiania 
    00/1915: Solgt til Norges Statsbaner ( Fred. Olsen ) Kristiania
    11/1917: Overført til Norges Statsbaner ( Fred. Olsen & Co ) Kristiania
    00/1918: Overført til The Shipping Controller ( Sharp & Co ) London, UK
    00/1919: Overført til Norges Statsbaner ( Fred Olsen & Co ) Kristiania
    08/1933: Solgt til D/S A/S Truls ( M. Thorvik ) Oslo, nytt navn  BRIS
    05/1936: Solgt til Laiva O/Y Ansio ( Meritoimi O/Y, Mainio Merimo) Åbo, Finland, nytt navn  VIENTI
    07/1940: Tatt den 6/7- 1940 som prise av Die Deutsche Kriegsmarine, Tyskland
    11/1940: Overført Deutsche Reich (Behnke & Sieg) Danzig, nytt navn  KOMMERZIENRAT SIEG
    01/1943: Solgt til Suomen Valtio, Helsingfors, Finland, nytt navn  VIENTI
    00/1946: Solgt til Ariston Laiva Oy ( A/B Meritoimi O/Y ) Helsingfors, Finland
    01/1963: Solgt for opphugging i Finland.


    Maskineri:
    Tripple dampmaskin, 3 cylindere diam. 19.0" - 31.0" - 51.5". Maskineriet bygget Nylands Mek. Verksted, Kristiania. Kjeler samme.