v/H.Larsson-Fedde.
Hjemmeflåten. 2.verdenskrig.
7/1941: Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen - COMETA
Betalt: kr.44.834.832,-
7/1941: Tatt "In Anspruch" av Die Deutsche Kriegsmarine i Danmark etter prøveturen. Tyskerne ved direktør Dolainsky, Deutsche Werk, Kiel, forlangte prøveturen foretatt under tysk krigstjeneste, men opptrådte forøvrig som om skipet tilhørte det Bergenske D/S. Etter prøveturen tok de skipet. Under prøveturen i innløpet mellom
minebeltene i Øresund oppnåddes en fart av ca 17 knop. B & W hadde allerede tidligere gjort noge arbeide på skipet etter ordre fra tyskerne uten å sette seg i forbindelse med Det Bergenske. Således var skipet halvveis kamuflasjemalt på prøveturen, men nøytralitetsmerkene var ikke overrmalt. Etter at skipet var tatt, lå det ett halvt år i Helsingør for ominnredning. Mannskapet som overtok det var fra HAPAG og sa at dette rederiet skulle ha skipet etter krigen.
6/1945: Tatt som britisk krigsbytte.
9/1945: Levert omsider til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen. Reparert ved Kockum mek. Verksted, Malmø.
1949: Brann i lasterom nr. 4 Shelterdekk. innsatt radar.
1955: En propell ødelagt i Paranagua. Til Norge med 1 motor.
1956: Brann i maislast rom nr. 5.
1958: Skadet propeller ved København.
12/1962: Kollisjon i desember i Drammensfjorden med - STANFORD
1963: Skadet propeller i isen i Drammensfjorden.
7/1970: Thome & Co. Ltd., Sinagpore - TIMUR ENDEAVOUR
2/1974: Solgt til Taiwan for opphugging. Ankom Kaohsiung 27/2-1974.
LASTEROM: 423.370 cub. ft. hvorav 88.450 cub. ft. kjølerom.
Passasjerer: 12 stk.
BYGGET for: S. A. L. linjen
Se også:
http://www.warsailors.com/homefleet/shipsc.html#Co