M/S Corneville

Kallesignal
LCKE
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1930
Byggenummer
566
Leveringsmåned
Februar

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 9.5.1943
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.544
Nettotonnasje:
2.247
Dødvekt:
8.311

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 3700 NHK 667
Fart:
13

Dimensjoner

Lengde:
391,4'
Bredde:
55,2'
Dypgående:
24,4'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde.
     
    2/1930: Levert som CORNEVILLE til Skips A/S Mandeville ( A. F. Klaveness & Co. A/S ) Oslo 
    5/1943: Torpedert den 9/5-1943 av tysk ubåt U 515 (Korvettenkapitän Werner Henke) og synker i pos. N 04.50', W 01.10' på reise fra Table Bay til Takorandi, Vest-Afrika med stykkgods. 

    Maskineri:
    Dieselmotor, 4-takt/enkltv., 7cylindret, diam.: 590 x 1.100 mm,
    bygd ved A/S Burmeister & Wain Maskin- & Skibsbyggeri, København, Danmark.

    Den 9. mai 1943 lå CORNEVILLE, kaptein Leif Kongstein, i Guineabukten posisjon 04.50 N og 0110 W på uavhengig reise frå Calcutta til England med stykkgods. Kl. 04.45 sendte U-515, (Korvettenkapitän Werner  Henke), en torpedo avsted og traff CORNEVILLE i forskipet om styrbord. Flammene sto høyt til værs. I de neste ti minuttene gikk besetningen fulltallig og i god behold i båtene, men styrbord livbåt var ennå ikke klar skipssiden da en ny torpedo gikk inn i CORNEVILLE tre favner foren for båten. Detonasjonen sendte opp en vannsøyle som falt over båten og fylte den, men ellers var folkene uskadd. Umiddelbart etter gikk CORNEVILLE ned, og ubåten kom opp. Henke spurte etter kapteinen, og da han hadde fått det tradisjonelle svar at kapteinen var savnet, forsvant u-båten i mørket. Ved daggry satte båtene kurs for land og nådde Anamabu 60 n. mil øst av Takoradi samme ettermiddag.  

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/corneville.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 4.833333
    Lengdegrad: -1.166667