M/S Fonnland

Andre navn
ex D/S Fonland,ex Kristiane Jacobsen,ex Grip
Kallesignal
LKRH
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1915
Byggenummer
26
Leveringsmåned
Juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
199
Nettotonnasje:
99
Dødvekt:
395

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 225
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
39,95m
Bredde:
6,55m
Dypgående:
3,13m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    06/1015: Levert som GRIP til Den Norske Stat ( Fyrvæsenet ) Kristiania
    10/1929: Overført til Fyrvesenet ( Fyrdirektøren) Oslo
    00/1940: Forl. 22.8'- Brt:199 t. Net: 99 t. Dwt: 305 t. Dim: 39,95m-6,55m- 3,13m
    00/1959: Overført til Fyrvesenet ( Fyrdirektoratet) Oslo
    00/1960: Solgt til Johs. Jacobsen, Haugesund, nytt navn  KRISTIANE JACOBSEN
    00/1961: Solgt til Selmer Jacobsen, Haugesund, nytt navn  FONLAND
    00/1961: Ny motor: Wichmann   BHK 225    Fart: 9  knop
    00/1962: Omdøpt  FONNLAND
    00/1967: Solgt til P/R Sagvåg I ( G. Meling & Sønner) Stavanger, nytt navn  GAMEL
    00/1970: Omdøpt  SANDY
    00/1970: Solgt til Hans Norland ( Moksland Shipping A/S ) Stavanger, nytt navn  FEISTEIN
    00/1972: Solgt til Hans Norland, Jørpeland, Stavanger, nytt navn  TUNSTEIN
    00/1973: Solgt til P/R Tunstein ( Mathias Bergseth) Molde
    00/1976: Solgt til Jarle Stabben, Kristiansund N, nytt navn  BERGSETH
    00/1978: Ny motor: Wichmann   BHK 300   Fart:
    00/1979: Solgt til Ove A. Bernes, Fotlandsvåg, Bergen
    00/2018: Fremdeles i fart/ Still in service