M/S Dagrun

Kallesignal
LDGQ LGVR
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1928
Byggenummer
157
Leveringsmåned
Otober

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.562
Nettotonnasje:
2.760
Dødvekt:
8.310

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2000 NHK 436
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
10.5 knop

Dimensjoner

Lengde:
381.9'
Bredde:
54.0'
Dypgående:
24.7'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde.

    10/1928: Levert fra Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige til A/S Ocean v/ John P. Pedersen & Sønn, Oslo - DAGRUN
    01/1950: Solgt til Lehnkering A/G(Unterweser Reederei A/G) Bremen, nytt navn GRIESHEIM
    00/1960: Overført til Unterweser Reederei Gmbh., Bremen, Vest-Tyskland.                                                          06/1966: Solgt til Eisen und Metall A/G, Hamburg for opphugging. Ankom den 8/6-1966.

    Maskineri:
    Dieselmotor 4 takt - enkeltvirkende. 6 sylindere diam. 700 mm. 
    MAN maskineri bygget ved Kockums mek. Verksted, Malmø, Sverige.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/dagrun.html

    I "dokumenter" finnes journalutdrag av arkivmateriale fra Riksarkivet gjeldende for DAGRUN. I det ene dokumentet beskrives uvær-episoder perioden november 1941 - mars 1942, mens i det andre dokumentet beskrives en redningsaksjon 26. mai 1942 av mannskaper fra det torpederte britiske M/T DARINA.