M/S Ottar Jarl

Andre navn
ex W.B. Foshay, ex FS-81 ex Northland
Kallesignal
LMBB
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1929
Leveringsmåned
September

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.262
Nettotonnasje:
717
Dødvekt:
815

Maskin/motor

Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
178.7'
Bredde:
35.2'
Dypgående:
19.8'
  • HISTORIKK:

    9/1929 - Levert fra Lake Washington Shipyard, Houghton, Washington, USA til W.B. Foshay, Seattle, WA, USA - W. B. FOSHAY
    1930 - Solgt til Northland Transportation Co. Inc., Ketchikan, Alaska, USA - nytt navn - NORTHLAND
    1942 - Rekvirert av US Army som FS-81
    1946 - Solgt til Gilbert W. Skinner, Seattle.
    10/1946 - Videresolgt for USD 325.000 til NFDS, Trondheim - nytt navn - OTTAR JARL
    (Overtatt i desember i Seattle).
    8.2.1947 - Ankom Trondheim. (Ominnredet. Satt i fart i juli. Fra 15.12. i Hurtigruten).
    1948 I Grimsbyruten fra februar.
    17.3.1948 - Grunnstøtte på Valderskjærene ved Hadnesholmen i Nesna. Brakt til Fredrikstad for reparasjoner.
    14.11.1952 Grunnstøtte ved Moldøra.
    10/1955 Solgt til Cia. Frigorifica Naviera de San Jose (Geo. E. Arcoulis), Puerto Limon, Costa Rica - nytt navn -  TITIKA
    Grunnstøtte 01/11 ved Keflavik, Island etter maskinhavari mens hun var på reise fra Island til Grimsby, England med fisk. Oppgitt 07/11 som vrak.
    1956 Brakt flott 24/04. Ankom 25/07 under slep til Doordrecht, Nederland for hugging.


    Maskineri:
    2 x dieselmotorer, Estep. Hver 4-takt/enkltvirkende, 8-Cylindere, syl. dim.: 14,5’’-18,0’’.  Maskineri bygget ved Washington Iron Works, Seattle, WA, USA.