v/H. Larsson-Fedde.
9/1938: A/S Castillo (Chr. Gundersen & Co) Oslo - DUALA
6/1941: Ankom Dakar 23. juni 1940. Tilbakeholdt av Vichy myndighetene den 2.7. 1940 til 3. mars 1943.
1945: A/S Castillo (Alf Torgersen) Oslo - DUALA
1951: Cia. Interamericana de Comercio SA, Valparaiso, Chile - SAFCO I
1953: Cia. Int. de Com. SA (Andes Fruit & Shipping Co) Panama - SAFCO
1958: National Marine Terminal Inc., Panama - WEST GATE
1977: Zanzibare S. A., Panama - WEST GATE
1988: Videre skjebne ukjent.
Maskineri:
2 stk dieselmotorer 2 - takt enkeltvirkende. 2 a 4 sylindere diam. 500x900 mm. B&W maskineri lisenbygget ved AB. Gøtaverken.
Frigjøringen av de Nord-Afrikanske havner frigjorde også de norske og allierte skip som hadde ligget internert der siden Frankrikes fall i 1940. De allierte fant igjen 51 skip, men av dem var bare åtte norske. Resten var tapt
for godt. Likeså ble mannskapene løslatt fra franske interneringsleirer. M/S BOSPHORUS ble funnet i Algiers. Det ble tilbakeført til Nortraships register allerede den 4. desember 1942. De øvrige ble funnet i Dakar.
D/S RUTENFJELL ble tilbakeført den 22. februar 1943, M/S DUALA og M/S GABON den 3. mars, M/S SØRVARD og M/S HEIMVARD den 20. mars og M/S SALTA den 11. juni. Dette gamle motorskipet var dårlig forfatning, men det ble ført til Gibraltar og tjente krigen ut som lagerskip der. M/S NYHORN ble tilbakeført til Nortraships register den 20. august 1943.
De transatlantiske konvoier slo ubåtangrepene likeledes fullstendig feil. Konvoi HX 268, der M/S DUALA deltok, ble jaget i midten av desember 1943, men angrepet løp bokstavelig talt ut i vann.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/duala.html