D/S Erica

Andre navn
Kaparika til 1927 - Kvernaas til 1929
Kallesignal
LDUF
Klasse
DDNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1919
Byggenummer
126
Leveringsmåned
Juli

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.593
Nettotonnasje:
914
Dødvekt:
2.400

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 167
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
245.7'
Bredde:
37.9'
Dypgående:
15.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    07/1919: Levert som KAPARIKA til D/S A/S Kap ( Carl Wildhagen & Co) Sandefjord 
    00/1927: Solgt til D/S A/S Kap ( Haldor Virik ) Sandefjord
    03/1927: Solgt til Mørlands Rederi A/S ( Arnt J. Mørland ) Arendal, nytt navn  KVERNAAS
    02/1929: Solgt til D/S A/S Erica ( Leif Erichsen) Bergen, nytt navn  ERICA
    04/1939: Overført til D/S A/S Forto ( Leif Erichsen ) Bergen
    00/1950: Solgt til A/S Wilhelms Rederi (T. Wilhelm) Fredrikstad, nytt navn  MANX
    00/1957: Solgt til Scotto Dantuono Antonio, Napoli, Italia, nytt navn  MARIA SCOTTO
    10/1968: Solgt til Cantieri Navali del Golfo Sp.c., Specia, Italia for opphugging i oktober 1968.

    Maskineri
    Dampmaskin-3 cylindere, diam. 18.4"-20.0"-49.0".
    Bygd ved Laxevaags Maskin & Jernskipsbyggeri, Bergen. Kjeler samme. Kjeler samme.