M/T Erling Brøvig

Kallesignal
LJRR
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1937
Byggenummer
730
Leveringsmåned
Desember

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.929
Nettotonnasje:
5.938
Dødvekt:
14.820

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4100
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
11,75

Dimensjoner

Lengde:
492.9'
Bredde:
66.1'
Dypgående:
36.4'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde.

    12/1937: Levert som ERLING BRØVIG til Th. Brøvig, Farsund 
    04/1940: Disponert av NORTRASHIP.
    00/1942: Sterkt skadet ved japansk flyangrep i Bengalbukta. Kom seg til Ceylon og senere
                    til Australia for reparasjon.
    02/1944: Torpedert, men ikke senket den 22/2 av tysk ubåt U 510( Kapitänleutnant Alfred Eick)
                    i pos. N 13.50', E 48.49' på reise PG til Aden med råolje i konvoi PA. 69. Slept inn til Aden
                    hvor mannskapet ble avmønstret, og senere slept videre til Massawa og lagt opp da skipet
                    nesten brakk i to (Sjøforklaring indikerer at torpedering fant sted 23. februar, vi har brukt
                    22. februar som uboat.net bruker. Skipet ble tauet til Aden og ankom 24. februar.
                    (Dette er avmønstringsdatoen)
    00/1946: Overtatt av Krigsforsikringen
    05/1946: Ludv. G. Braathen, Oslo (as is-Where is). La ut fra Massawa for egen maskin, men brakk i
                    to i Rødehavet. Slept i to deler til Genova og reparert ved cantieri del Tirreno, Italia.
    00/1947: Satt i fart på nytt som  BRAMORA
    02/1961: Solgt til Bramera & Laon Tschau, Shanghai, China, nytt navn  CHIEN SHE 113
    00/1961: Overført til The People's Rep. of China, Peking, China
    00/1972: Omdøpt  TA CHING No 13
    00/1974: Overført til China Ocean Shipping Co., China 
    00/1975: Omdøpt  DA QING 13
    00/1992: Strøket av Lloyds register. Antagelig opphugget.

    Kapteiner:
    S. L. Pedersen  
    Rud. V. Jacobsen

     Maskineri:
    Dieselmotor,  2-takt/dbltv., 6cylindret diam.: 600 x 1.100 mm, bygd ved Bremer Vulkan
    Schiffbau u. Maschinenfabrik, Bremen-Vegesack, Tyskland.

    Se også:
    https://www.uboat.net/allies/merchants/ship/3200.html
    http://www.warsailors.com/singleships/erlingbrovig.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 13.833333
    Lengdegrad: 48.816667