The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.
Ex gratia-arkivet:
Register nummer under krigen: London 7933.
Gift med (jf. London-kort): Mary Guttormsen.
Andre kilder:
Fartstid før 1.verdenskrig:
Bark "Wansbeck" av Lillesand. Rederie A/S V/ Martin Pedersen Aagreøy.Påm. 19.6.1909 Avm. 13.11.1909.
D/S" Aagerøen " av Lillesand. Rederiet Partsrederiet Hans E. Hansen,Aagerøy. Påm. 10.5.1912 Avm. 3.5.1913.
D/S" Kong Bjørn "av Kristiansia. Rederiet. Det Sønnenfjeldske Dampskipselkap. Påm. 1.8.1913. Avm.25.8.1913.
D/S"Bonanza"av Kristiansand. Rederiet A/S Dampskipselskapet Bonanza. Ckr.Knudsen. Påm. 10.9.1913. Avm. ?
1.verdenskrig:
KNM " Harald Hårfagre" Påm. 14.10.1915. Avm.16.11.1915. Marinen.
D/S"Speideren" Påm. 12.12.1917. Avm.16.12.1917.
Fartstid før 2.verdenskrig.
D/S"Otterdal "av Kristiansand. Rederiet A/S Maritim Ingvald Bjørnebo. Påm. 19.2.1919. Avm. 27.5.1919.
D/S"Skagen"av Kristiansand. Rederiet A/S Kristiansand Dampskipselskap. Påm. 23.6.1919. Avm. 7.8.1919.
D/S"Skagen" av Kristiansand. Rederiet A/S Kristiansand Dampskipselskap.
Påm. 27.11.1919.Avm. 14.2.1920.
D/S"Rudolf"av Oslo. Rederiet Olsen & Uglestad. Påm. 16.2.1920. Avm.2.3.1920.
D/S"Agerøen" av Lillesand. Rederiet / Partsrederiet Hans E. Hansen, Aagerøy.
Påm. 24.4.1920. Avm. 20.9.1921.
D/S"Sangara"av Kristiansand. Rederiet Skjelbred A/S Påm. 25.11.1921.
Avm. 9.10.1922.
D/S" Cubano"av Tønsberg. Rederiet Wilh.Wilhelmsen. påm. 17.4.1923. avm.ukjent
D/S"Mendosino" av Tønsberg . Rederiet Wilh.Wilhelmsen. påm.4.5.1925. avm.ukjent
D/S" Camilla Gilbert" av Bergen. Rederiet A/S Gilberts Dampskipsrederi. A/S V/ Willy Gilbert. Påm. 5.3.1927. Avm. 3.4.1927.
D/S"Benwood" av Kristiansand. Rederiet Skjelbred A/S. O.A.T.Skjelbred. Påm. 19.7.1927. Avm. 12.6.1928.
D/S"La Habra" av Tønsberg. Rederiet Wilh.Wilhelmsen. Påm. 8.11.1928. Avm. ukjent
D/S"Evina"av Kristiansand. Rederiet A/S Hansen Tangens rederi. Påm. 2.5.1930. Avm. ukjent
D/S"Truth"av Oslo. Rederiet Dampskipselsapet A/S Truls. Torvik & Gjerpen. Påm.12.4.1932.Avm. 13.1.1933.
D/S"Benwood" av Kristiansand. Rederiet Skjelbred A/S. O.A.T.Skjelbred. Påm. 28.8.1933.Avm. 9.1.1935.
D/S"Benwood" av Kristiansand. Rederiet Skjelbred A/S. O.A.T.Skjelbred.Påm. 9.4.1935.Avm. 22.2.1936.
D/S"Benwood" av Kristiansand. Rederiet Skjelbred A/S. O.A.T.Skjelbred. Påm. 27.11.1936.Avm. ukjent
Inn i 2.verdenskrig:
D/S"Benwood" av Kristiansand. Skjelbreds rederi A/S. O.A.T.Skjelbred.
Påm. 27.5.1939. Avm. 14.april 1942.
D/S" Benwood" kaptein Thorbjørn Skjelbred, kolliderte den 9.april 1942 ved Florida Keys og ble strandsatt på Aligator Reef. Den 14.april gled skipet av og sank.
D/S" K.G.Meldahl" av Sandefjord . K.K.Rasmussens rederi. Påm. Våren 1942. Torpedert 10.november 1942.
U 181, kapitänleutnant Lüth, fikk ved første dagslys den 10.november øye på D/S " K.G.Meldahl" for nordgående 160 n. Mil av East London. Lüth skjøt en torpedo, men traff ikke. Før ubåten fikk manøvrert seg opp til nytt angrep, var det blitt lysere og god sikt, og Lüth forsto at han var observert. Om bord i "K.G.Meldahl" slo kaptein Torjus E.Johnsen alarm, ubåten kunne tydelig sees på babord tre skipslengder av på parallell kurs. Der ble slått full fart og akterskipet med kanonen ble vendt mot ubåten, men Lüth skjønte hva han var utsatte seg for og dykket i all hast før "K.G.Meldahl" fikk åpnet ild. Radiomelding ble sendt og kvittert for av Simonstown radiostasjon, og for full fart styrte "K.G.Meldahl" i sikksakk bort fra ubåtens posisjon til kaptein Johnsen en times tid senere regnet med at skipet var utenfor fare. Lüth hadde imidlertid tenkt seg muligheten av at nordmannen ville komme tilbake på kurs og posterte seg overensstemmende. Han fikk kontakt med "K.G.Meldahl" igjen og arbeidet seg neddykket inn i ny angrepsposisjon. Kl.0922 traff torpedoen i maskinrommet om styrbord. En sky av røk og damp slo opp,
sank med akterskipet først og var forsvunnet i løpet av seks minutter. Tre båter og tre flåter markerte stedet, noe Lüth sørget for å fotografere før han spurte kapteinen om navn og andre indentifikasjonsdata. Av " K.G.Meldahl"s besetning var to maskinfolk drept. De overlevende satte kurs mot land, fikk vann og proviant fra et fly den 13, og ble samme dag tatt opp av en minesveiper som førte folkene inn til Port Elisabeth, Sør Afrika.
M/T " Havkong" av Oslo. P.Meyers rederi.
Påm. Mars 1943. Avm. Høsten 1943.
M/T"Polarsol" av Larvik. Melsom og Melsoms rederi.
Påm.6.10.1943. Avm. Philadelphia Mars 1944.
M/S" Sønnavind" av Porsgrunn. A/S Borgestads rederi.
Påm. New York- Juni 1944 Avm. New York - November 1944
M/S"Bomma" av Oslo. Fred Olsens rederi.
Påm. New York januar 1945 Avm. 15.oktober 1945 i Norge.
M/S"Bomma" var ett av skipene som førte 40 millioner kroner av norges gullbeholdning fra Storbritannia til USA sommeren 1940.(landet i Baltimore)
Fredstid og mot pensjon.
"Sjømannspool i USA." Påm. 4.1.1946.
M/T "Thorhild" Påm. 13.9.1946. Avm. 27.8.1947.
M/T"Evina" Påm. 19.9.1947. Avm. 29.4.1949.
M/T"Egerø" Påm. 24.5.1949. Avm. 9.1.1950.
M/T"Mostun" Påm. 3.3.1950. Avm. 30.5.1950.
M/S"Galtesund" Påm. 2.10.1950. Avm. 4.12.1950.
M/T"Evita" Påm. 9.12.1950. Avm. 6.8.1951.
M/S"Galtesund" Påm. 17.8.1951. Avm. 27.10.1951.
M/T"Dageid" Påm. 15.11.1951. Avm. 12.4.1952.
M/S"Galtesund" Påm. 5.5.1952. Avm. 28.8.1952.
RA/S-3545/G/Gg