Rudolf Victor Jacobsen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

April 30, 1906

Parents

Far: H.J. Jacobsen

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Bodø

Place of living

Farsund

County

Vest-AgderNordland

Maritime inquiries 1940 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 6388, NY 5750 .

    Sjømann var ombord på "Erling Brøvig" selv mens skipet ikke var i drift etter torpedering i 1944. (I sjøforklaring er navnet Rud. V. Jacobsen).

    Norges Skipsførere: 
    Reiste til sjøs 1926 med dampskipet "Ciss" av Farsund, tilhørende Th.Brøvig. Styrm. eks. 1930 og skipsf. eks. 1932 i Farsund. Styrmann med dampskipene "Dea", "Ciss" og M/T "Erling Brøvig". Ble i 1935 fører av D/S "Ciss" av Farsund. Var fører av M/T "Erling Brøvig" og lastet i Palembang. Ble bombet av japanske fly i Javasjøen fredag 13. februar 1942. Det ble brann ombord og stor skade i maskinrommet. Tok skipet inn til Batavia for nødror. Losset lasten og mannskapet, utbedret skaden på damp og styreledning tilstrekkelig for å gå til Colombo. Ble der beordret til Trincomali, Ceylon for å laste for W. Australia, hvor de ankom ultimo mars. Reparerte i 6 mnd. i Freemantle og bunkret i samme tidsrom flere ganger RMS "Queen Mary", "Queen Elisabeth", "Ile D'France" samt en mengde allierte marinefartøyer i Gage Roads og Freemantle. Kom i fart igjen primo november 1942. Seilte på østen til skipet den 24. februar 1944 ble torpedert i Det Indiske hav og nesten brakk i to midtskips. Ble tatt inn til Aden av taubåter. Fikk med assistanse av oljelekter losset den gjenværende last og rettet skipet opp. Gikk i september 1944 for egen maskin og assistanse av en taubåt til Masawa, Eritrea hvor skipet ble opplagt til krigens slutt. Det ble da bestemt at skipet skulle repareres i Genova. Gikk fra Masawa med assistanse av 2 taubåter. Ett døgn ute i Rødehavet brakk skipet helt av midtskips. Taubåtene tok forskipet i slep. De skiftet over til akterskipet som gikk for egen maskinkraft helt frem til Genova, med unntagelse av passasjen gjennom Suez kanalen, hvor taubåter assisterte. Sluttet på sjøen i 1947. Har senere hatt tilsyn med Brøvig's nybygg. Fra november 1950 ansatt som skipsinspektør. Krigsmedaljen, St.OLavs medaljen med ekegren.
    Gift. 3 barn.

    Sources

    RA/S-3545/G/Gg
    Norges skipsførere.
    "Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren", redigert av Erik Gjems-Onstad, Oslo 1995, s. 198.