Knud Johan Nielsen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

October 15, 1881

Parents

Skipsfører Knud Gerhard Nilsen og h. Inga Margrethe

Records

Patent 2699, overført til Hovedrulle Nr. 3550

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Dypvåg

Place of living

Lyngør, Dypvåg

County

Aust-Agder

Enlistment district

Has sailed for shipping company

Education

Sjømannsskolen

Other

  • Participant in WW1
  • Mønstringer, se mønstrings liste. 

    02.11.1900: Styrmanns Patent.

    30.06.1904: Skipsfører Sertifikat. 

    Nedenstående BIOGRAFI av NIELSEN, KNUD JOHAN, er tatt fra boka "NORGES SKIPSFØRERE 1933 - 1935".

    Født 15.okt. 1881 i Lyngør, Dypvåg. Bosted Askerøen pr. Lyngør. Til sjøs 1896 med  bk. "NORWEGIA" (900) av Lyngør, tilh. B. A. Olsen.  Styrm.eks. 1899 i Lyngør og skibsf.eks. 1905 i Oslo. Styrm. bl.a. med bk. "LINGARD", bk. "NEBO", d. "THELMA" og d. "TYR". Ble i 1915 fører av d. "GRAN" (1750) av Lyngør, tilh. B. A. Olsen & Søn. Har senere ført d. "TORMOD" (1950) av Kristiania, d. "ROGNLUND" (510) av Brevik, d. "RAVNANGER" (5550), d. "TORVANGER" (10750) og fører nu d.t. "MALMANGER" (10925) av Bergen, tilh. Westfal-Larsen & Co. - Gift. 3 barn.

    Under krigen 1914 - 1918 seilte jeg i stadig fart mellom England og Frankrike. I denne tid var det mangt et spennende øieblikk, og jeg skal her nevne et av dem. I 1918 om vinteren kom jeg i ballast fra Frankrike og skulle til Sunderland med d. "TORMOD". Omtrent kl. 8 fm., nettopp som det begynte å lysne av dag, var vi tvers av West Hartlepool, da en torpedo kom farende imot oss fra b.b. Vi var jo sikker på at nu går vi i luften, men merkelig nok gikk torpedoen under skipet og fortsatte utover mot havet. Nu fikk vi se periskopet av en u-båt på innsiden av oss.., Ja nu var det altså oss eller ubåten det gjaldt. Jeg gav ordre om hårdt venstre med roret for å forsøke å ramme u-båten og skipet kom kvikt venstre. I det vi var under sving kom den neste torpedo. Denne gikk knappe 6 fot aktenom oss og fortsatte utover 3 til 400 fot, hvor den tørnede i noget vrakgods og eksploderte. Stykkene fra eksplosjonen føk rundt oss. U-båten dukket før vi var inne på den, og efter eksplosjoen så vi ikke mer til den. Vi gikk inn til land på ganske grunt vann og kom oss inn til Sunderland om em. Vi blev altså spart denne gang, likesom vi tidligere flere ganger var spart. Det hendte dessverre ofte at en eller annen båt blev torpedert eller gikk på mine rett ved siden av oss like forenom eller litt aktenfor.
    Mange av mine kolleger blev borte i farten mellom England og Frankrike under krigen, og underlig var det når en gikk ut fra havn, da var det nok ikke mange som ikke det spørsmål kom frem for; Tro om vi skal gå denne turen eller om vi også denne gang skal bli spart?